Global Theosophy |
Global Theosophy *******
En sand esoterisk stjerneport og stargate.
En indgangsport til andre verdener af energi, visdom og medfølelse
(Theos-L Forum - det ældste teosofiske forum på Internettet.) |
|||||||||||||
En privat hjemmeside om
|
Et Uofficelt Foredrag af Buddha
af H. P. Blavatsky
posthumt udgivet i
Blavatskys Collected Writings, vol. XIV
(oversat og udgivet på dansk af Morten Nymann - august 2010)
(Det findes i den anden Bog med Kommentarer og adresseres til Arhaterne.)
–––––––––– * Brahmâ's Univers (Sien-Chan; Nam-Kha) er Universel Illusion, eller vores fænomen verden. † Âkâsa. Det er noget nær umuligt at fremlægge det mystiske ord "Tho-og" med noget andet udtryk end "Rum," og alligevel, med mindre det angives med vilje, så kan ingen ny betegnelse fremlægge det så godt for Okkultistens sind. Udtrykket "Aditi" oversættes også som "Rum," og der er en verden af mening i det. ‡ Dang-ma, en renset sjæl, og Lha, en frigjort ånd indeni en levende krop; en Adept eller Arhat. Ifølge den populære opfattelse i Tibet, er Lha en ulegemlig ånd, noget lig den Burmesiske Nat-blot højere. § Kwan-yin er et synonym, for oprindeligt bruges et andet udtryk, men betydningen er identisk. Det er Selvets guddommelige stemme, eller "Ånde-Stemmen" i mennesket, og det samme som Brâhmanernes Vâch...svara ("Stemme-guddommen"). I Kina, har de Buddhistiske ritualister degraderet dets betydning ved at antropomorficere ––––––––––
Det er på grund af den fuldstændige fejlagtige opfattelse af Østlig tænkning og på grund af uvidenhed om eksistensen af en Esoterisk nøgle til de ydre Buddhistiske fraser at Burnouf og andre store videnskabsfolk har udledt sådanne udsagn-også fastholdt af Vedântinere-at da "min krop ikke er krop" og "mit selv ikke er mit selv," så er Østlig psykologi kun er baseret på ikke-permanenthed. Cousin, der underviser i emnet, bringer for eksempel de følgende to udsagn for at bevise, med Burnouf's autoritet, at, i modsætning til Brâhmanismen, afviser Buddhismen det tænkende princips evighed. Disse er:
–––––––––– den til en Gudinde med samme navn, med ettusinde hænder og øjne, og de kalder den Kwan-shai-yin-Bodhisat. Det er Socrates Buddhistiske "dæmon"-stemme. * Sangharama er asketens sanctum sanctorum, en hule eller et hvilket som helst sted han vælger til sin meditation. † Amitâbha Buddha er i denne forbindelse det "bundløse lys" ved hvilket den subjektive verdens ting opfattes. ‡ Esoterisk, "det uovertrufne barmhjertige og oplyste hjerte," sagt kollektivt om de "Perfekte," Jîvan-muktaerne. § Disse seks verdener-syv hos os-er Nat'ernes eller Åndernes verdener, hos de Burmesiske Buddhister, og Vedântisternes syv højere verdener. || To ting fuldstændig adskilt fra hinanden. "Evnen adskilles ikke" kun "fra emnet" på dette materielle plan, mens tanken genereret af vores fysiske hjerne, en som aldrig har indpræget sig selv på den åndelige modpart på samme tid, uanset det er gennem den sidstnævntes atrofi eller denne tankes iboende svaghed, kan aldrig overleve vores krop; så meget er sikkert. ¶ [Course of the History of Modern Philosophy by M. Victor Cousin, N.Y., D. Appleton & Co., 1854, Vol. I, p. 374 fn. i oversættelse af O.W. Wight.] –––––––––– Alt dette refererer til den legemliggjorte Ånd, ikke det frigjorte Åndelige Selv som Mâyâ ikke mere har kontrol over. Ånd er ikke en krop; derfor har Orientalisterne gjort den til en "ingen-krop" og ingenting. Derfor proklamerer de at Buddhisterne er Nihilister, og Vedântinerne er tilhængere af en sekt hvor i den "Upersonlige [Gud] ved eksaminering viser sig at være en myte"; deres mål beskrives som
–––––––––– * Vedânta Sâra . . . oversat af Major G. A. Jacob i A Manual of Hindu Pantheism. [London, Trübner; Boston, Houghton, 1881.] –––––––––– |
Copyright © 2001 | M. Nymann - wisdomtheosophy@outlook.dk
|