Global Theosophy |
Global Theosophy *******
En sand esoterisk stjerneport og stargate.
En indgangsport til andre verdener af energi, visdom og medfølelse
(Theos-L Forum - det ældste teosofiske forum på Internettet.) |
|||||||||
En privat hjemmeside om
|
C. W. Leadbeater's fejlagtige sexual lære og anklagerne imod ham
(skrevet og udgivet af Morten Nymann, 23. juni, 2008)
Det er maj måned året 1906 i The Theosophical Society. C. W. Leadbeater (1854-1934) forfatter og foredragsholder, og vel nok en af de ti mest ledende personligheder i The Theosophical Society på dette tidspunkt, - var blevet beskyldt for pædofili og umoralsk omgang med børn. På grund af dette var der blevet udpeget en kommission af den amerikanske sektion i datidens The Theosophical Society til undersøgelse af beskyldningerne. Forinden havde rygter i flere lande spredt sig om at C. W. Leadbeater havde sexuel omgang med unge drenge. Allerede i januar 1906 var rygterne i gang flere steder.
Der foreligger den dag i dag et referat fra mødet, og endda flere meget enslydende versioner af referatet, hvor C. W. Leadbeater anerkender at have undervist unge drenge i før-pubertetsalderen i at masturbere for at forebygge drengene i at komme på åndelige afveje. Se en kopi af orginalen her i engelsk udgave fra 1912: "CERTAIN CHARGES AGAINST C.W. LEADBEATER". Se en oversættelse i dansk udgave her: "VISSE BESKYLDNINGER IMOD C. W. LEADBEATER. Referatets objektivitet er omdiskuteret. Men C. W. Leadbeater protesterede aldrig officielt imod referatets indhold. Men han protesterede til sin gode ven Annie Besant i flere breve efter mødet. En protest som flere andre medlemmer af The Theosophical Society måtte have haft kendskab til i løbet af kort tid efter tidspunktet for mødet. Da Teosofiens motto siger: "Der er ingen Religion Højere end Sandheden", så synes en udredning af denne vigtige sag på sin plads. Blandt andet fordi sagen er offentlig tilgængelig. Præsident eller rettere formand for hele The Theosophical Society var medgrundlæggeren H. S. Olcott (d. 1907). H. S. Olcott var leder af kommissionen som holdt sit hovedmøde til dels med C. W. Leadbeater i Grosvenor Hotel i London i d. 16. maj 1906. Men få minutter før dette møde i forbindelse med kommissionens arbejde indgav C. W. Leadbeater efter forudgående samtale med H. S. Olcott opsigelsen af sit medlemskab af The Theosophical Society for, som han sagde til H. S. Olcott, "at spare The Society for pinligheder". Der er mere om hele sagen med Kommissionen i følgende side med engelsk tekst: Gregory Tillett's ca. 1000 sider udvidede biografi om C. W. Leadbeater og herunder hans skandaler og bedrifter; kap. 10; s. 242-270. Biografien er blandt andet baseret på at Gregory Tillett havde adgang til mange originale dokumenter i The Theosophical Society's hovedkvarter i Adyar i Indien. Gregory Tillett's arbejde kan ikke altid siges at være fuldstændigt objektivt. Men det er den mest omfattende biografi af C. W. Leadbeater, som er tilgængelig på Internettet i dag. Gregory Tillett har desuden forfattet en mindre biografi i bogform til køb i boghandlen. Der har lydt meget få og næsten intetsigende protester imod Gergory Tillett's biografi over C. W. Leadbeater, hvilket blot synes at bekræfte at Gregory Tillett's arbejde kommer tæt på sandheden om C. W. Leadbeater's liv. Nogle af os har dog visse forbehold overfor forskellige påstandene i Gregory Tillett's fremlæggelse. Kort info om deltagerne på mødet: Til mødet eller møderne med beskyldningerne mod C. W. Leadbeater var der 13 personer til stede plus en stenograf. Her i blandt var til stede - H. S. Olcott (Medgrundlægger af TS), G. R. S. Mead (sekretær for H. P. Blavatsky i 3-4 år), A. P. Sinnett (Ledende teosof og modtager af breve fra Mestrene), Mrs. I. Stead, Mrs. I. Hooper, Miss E. Ward, Mrs. K. Spink, Mr. A. M. Glass, W. H. Thomas (medlem fra Nord-England), Bertram Keightley (medhjælp til værket Den Hemmelige Lære), Dr. Nunn, Mr. Burnett (fra Amerika), P. E. Bernard (fra Frankrig), og C. W. Leadbeater. Lidt info fra kommissionens omdiskuterede referat: Lidt info fra kommissionens omdiskuterede referat er på sin plads. Teosoffen W. H. Thomas stiller spørgsmålene. Vi kommer ind midt i Kommissionens spørgsmål til C. W. Leadbeater. "Thomas: Dit svar om knapt at kunne huske det, antyder at der var mange tilfælde. Jeg vil gerne vide hvorvidt i ethvert tilfælde - Jeg taler her ikke om Sodomi - der var tale om reel handling. Her er essensen af hvad C. W. Leadbeater indrømmede på mødet:
Referatet blev renskrevet og godkendt af G. R. S. Mead og den som agerede Sekretær til Komiteen. Alle deltagerene på mødet godkendte herefter referatet. Referatet blev efterfølgende kopieret i flere udgaver til forskellige brancher. Senere er det blevet offentliggjort flere steder, men først i mere udbredt omfang efter flere års undertrykkelse. C. W. Leadbeater satte aldrig officielt spørgsmålstegn ved sandfærdigheden ved referatets indhold. Jeg vil antage, at enhver person (uanset om denne gør det på baggrund af en form for 'okkult træning' eller ikke), som i dag 'underviser' et før-pubertets barn eller pubertets dreng i at masturbere og bruger 'indikerende handling' og måske 'berøring' - og dette uden at spørge det meget unge barns forældre kunne forvente seriøse kriminelle sigtelser og fængelsesstraf. Alt det ovennævnte, som man kan samle fra rapporten fra mødet d. 16. maj 1906 sætter sagen i et lys, hvor C. W. Leadbeaters adfærd - uanset hvor velment den måtte have været - er uacceptabel i forhold til den teosofiske lære som jeg selv kender til, og vi i det mindste til dels kender fra H. P. Blavatsky og Mestrene. Dette især fordi han underviste unge drenge i det han gjorde uden at informere deres forældre om det. Noget han selv fortrød under mødet. Vi bør også tage tiden for handlingerne i betragtning. Året var kun 1906 eller tidligere. Enhver kan læse rapporten fra mødet d. 16. maj 1906 og fortælle mig om de er uenige i mine konklusioner. Jeg kan jo have overset noget, hvem ved. Flere kilder angiver, at der i dag findes der flere udgaver af referatet i The Theosophical Society Adyar i Indien. Det siges, at de på mange områder er meget ens. Jeg ved at det ovennævnte hos nogen læsere skaber enten gnister eller stærke emotionelle reaktioner eller andre reaktioner. Alligevel kan vi så vidt jeg ser det let fortsætte med at gøre som H. P. Blavatsky anbefalede det "uddrage det bedste vi finder i ethvert" system. Dvs. ethvert tankesystem og lære uanset om den kalder sig ved navnet teosofisk eller ikke. Også bøger af C. W. Leadbeater. Fordomme er ikke noget vi teosofiske søgende ynder at dyrke. Men, vi bør tænke os godt og grundigt om før vi anbefaler hans bøger, reklamerer for dem eller endda sælger dem - i stedet for at putte dem et diskret sted på hylden i det teosofiske bibliotek og selvfølgelig altid sammen med den omtalte rapport fra 16. maj 1906. (Min egen oversættelse af rapporten er selvfølgelig velegnet til et sådan brug.) Når vi Søgende efter Sandheden begynder at gå den Åndelig Udviklingsvej - praktiserer det Okkulte og bruger clairvoyance, så falder vi sommetider på vejen. Og jeg må klart være af den opfattelse at C. W. Leadbeater faldt. Han prøvede at komme på benene igen ved at få lov af Annie Besant og andre til at vende tilbage til The Theosophical Society. Men han endte med at blive biskop med bispehat og præstekjole i en sær gnostisk-kristen kirke, der havde falliske tendenser i sin lære. Den hed Liberal Katolsk Kirke. Men kan roligt sige, at C. W. Leadbeater skabte en masse tumult og ballede. Jeg synes personlig meget lidt om alt hvad der har med Den Katolske Kirke's lære at gøre, og det samme med Protestanternes lære, og dogamtisk religiøsitet. For mig er deres ledende kræfter i opposition til det den Teosofiske lære søger at fremme, her under sandheden om livet. H. P. Blavatsky var af samme opfattelse med hensyn til Den Katolske Kirke med dens ufejlbarlige Pave, falske Kristne og Jesuittere. Alle disse forhold synes at sætte sagen i et perspektiv, hvor C. W. Leadbeater's adfærd som ledende teosof i denne sag må afvises som teosofisk. Specielt fordi han i flere tilfælde underviste drengene uden at orientere forældrene om det. Noget han fortrød under det her nævnte møde. Som følge heraf har The Theosophical Society lidt stor skade, ikke mindst fordi sagen blev blæst op i pressen så offentligheden fik bredt kendskab til sagen. At C. W. Leadbeater så accepterede Annie Besants ønske om at han kunne blive medlem igen gjorde set fra en vinkel kun sagen endnu værre, og at den nye leder Annie Besant's pludselige ændrede holding til C. W. Leadbeater virkede betænkelig på mange. Men medmenneskelighed er meget vigtigt også et centralt grundlag i Theosophical Society. Se mere senere. C. W. Leadbeater's forsvar for sine handlinger: C. W. Leadbeater skrev et brev til Alexander Fullerton, (dengang General Sekretær for Den Amerikanske Sektion af The Theosophical Society), hvor han klart søgte at præsentere hans syn på de anklager der i de seneste måneder var blevet rejst mod ham om sexual misbrug af meget unge drenge. Brevet er dateret d. 27. februar 1906. Altså før møderne med Kommissionen, som blev afholdt i maj 1906. Brevet er meget sigende omkring hele affæren, og er derfor et vigtigt udgangspunkt for denne meget meget korte udredning af hele sagen. At C. W. Leadbeater senere var involveret i en mindre kendt retsag i 1912, bør også nævnes. Retsagen endte med et noget uklart resultat. Papirerne fra denne retsag findes den dag i dag. Her følger brevet. C. W. Leadbeater skrev om Teosofiens virke og sexualitet: En kommentar fra Morten Nymann: Det ovennævnte fra C. W. Leadbeater's hånd er efter min personlige opfattelse et meget godt eksempel på de problemer Leadbeater var oppe imod i forhold til Teosofiens lære sådan som den var præsenteret af H. P. Blavatsky og andre teosoffer, og så samtidens opfattelse af sexuallivet. Leadbeater's standpunkt kan som det er formuleret, og som jeg ser det ikke umiddelbart siges at være det samme som teosofisk lære som videnskabelig disicplin, som jeg kender til den. Det er slet ikke klart og tydeligt nok relateret til teosofiens lære, hvilket er lidt mærkeligt, når man tænker på, at de anklager Leadbeater blev udsat for er ret så alvorlige. Men, igen så er teosofi det som det enkelte medlem gør det til netop på grund af det specielle koncept for tankefrihed som er et vigtigt grundlag i theosophical society. Selvfølgelig underlagt det etiske grundlag om et universelt broderskab, og her inkluderet overholdelses af det vi kalder den gyldne regel, om ikke at gøre noget mod andre som du ikke selv ønsker bliver gjort mod dig. Og Leadbeater's lære om sexualitet er jo her, som også han selv og andre vidste, slet, ikke et som datidens samfund havde let ved at acceptere. Onani var i England forbudt under de præsentationer, som Leadbeater fremlægger ovenfor. Og det var noget lovgivningen i England så på med meget alvorlige øjne. I Indien var der også mange steder kulturelle aversioner imod den linie C. W. Leadbeter her er et udtryk for. Så Leadbeater's brev kan ud fra en international teosofiske betragtning i høj grad betragtes som ekstremt kontroversielt, også set med datidens, og endda med nutidens verdslige øjne. Og England var ikke det eneste land i den vestlige del af verden, som på dette tidspunkt anså onani for ulovligt og endda skadeligt. At begynde at retfærdiggøre en overtrædelse af loven i England og Indien som den gang til dels var styret af England med de konsekvenser dette ville have, kan næppe siges at være teosofisk lære. Specielt ikke, når man tænker på, at den nedsatte Komitee til afklaring af beskyldningerne imod C. W. Leadbeater var nedsat fordi flere drenge havde overfor deres egne forældre anklaget C. W. Leadbeater for en umoralsk sexuel adfærd overfor dem. Yderligere så refererer flere kilder til at C. W. Leadbeater sov alene sammen med forskellige mindreårige drenge. Et forhold som den tidligere nævnte rapport fra 16. maj 1906 nævner, men som der ikke var nogen som helst klare beviser på. H. P. Blavatsky påpeger meget interessant, at seksuel samleje under udførelsen af Praktisk Okkult arbejde kan føre til Sort Magi. Se citaterne nedenfor. Men H. P. Blavatsky nævner også nedenfor, at menneskeheden har et problem på det seksuelle område. Dette er noget som C. W. Leadbeater er helt enig i. Men han var tydeligt og klart også enig i det på en helt anden måde en H. P. Blavatsky og læren om altruisme og medfølelse. Men der er mange opfattelser af den etiske håndering af emnet. Ved at læse nedennævnte citater når man, som minimum den konklusion at C. W. Leadbeater manglede jordforbindelse i sine handlinger. Derfor er C. W. Leadbeaters lære uantagelig at støtte op om for mit og mange andres vedkommende. Forældrene bør klart i langt højere grad inddrages i barnets sexuelle liv og samfundets holdning til hele emnet tages klogt med i betragtning. Brugen af seksualitet og seksualkraften er i sidste instans et spørgsmål om moral, samt niveauet af viden eller uvidenhed. Seksualitetens udfoldelse har sin balance i livet. Altruisme er teosofiens kerne. Men, når dette er sagt, så bør vi alle huske at tilgive de som klart og tydeligt ophører med deres forkerte handlinger. Vigtigt er det at C. W. Leadbeater til sidst i referatet lovede aldrig at udføre den slags undervisning igen og C. W. Leadbeater blev aldrig siden opdaget at have overtrådt dette. Annie Besant's brev til Esoterisk Sektion imod C. W. Leadbeater's sexuelle teorier: Annie Besant rundsendte som leder af Esoterisk Sektion d. 27. juli 1906 et brev til dets medlemmer, efter at hun havde modtaget yderligere information fra den Amerikanske Sektion i The Theosophical Society imod C. W. Leadbeater. Dette brev præsenterede et dramatisk skifte i hendes holdning overfor ham. Annie Besant skrev i brevet: Senere efter, skandalen og efter at C. W. Leadbeater havde forladt The Theosophical Society, så vendte Annie Besant sig kort efter formanden H. S. Olcott's død på en eller anden måde helt væk fra ovennævnte opfattelse og bad som ny leder af The Theosophical Society sammen med andre om at C. W. Leadbeater måtte indtræde i The Theosophical Society igen med den opfattelse, at C. W. Leadbeater ikke ville udøve nogen lære som var imod det teosofiske grundlag. C. W. Leadbeater havde jo som bekendt nævnt dette ifølge referatet i Leadbeater Rapporten fra Maj 1906. Han havde desuden gentaget dette i et brev til Annie Besant dateret 14. Februar 1907 (p. 187) og til H. S. Olcott kort før dennes død få dage senere. Resultatet var at C. W. Leadbeater blev accepteret som medlem igen. Konsekvensen blev blandt andet at G. R. S. Mead (der som bekendt var H. P. Blavatskys personlige sekretær) og flere andre fremtrædende Teosoffer opsagde deres medlemskab af The Theosophical Society i klar protest imod Annie Besants linie. Hovdedårsagen til denne reaktion bør ses i lyset af datidens holdning til seksualitet. For undervisning i onani blev den gang betragtet som skadelig i videnskabelige kredse og blandt store dele af ledende Kristne grupper. Næsten alle medlemmer af Den Esoteriske Sektion opsagde også kort før eller efter deres samarbejde under Annie Besant i denne gruppe. I år 1909, der var året efter hans genindtræden, da påstod C. W. Leadbeater at han var udvalgt af mestrene til at udpege vehiklet for den nye Verdenslærer indenfor Teosofien. Navnet på denne Verdenslærer var J. Krishnamurti. J. Krishnamurti som senere blev repræsentant for hans egen organisation The Order of the Star in the East. I den fremstillede han senere sig selv som Messias i brochurer fra den gang og tillod sig selv at blive betegnet som Messias. (Se f.eks. AN APPRECIATION OF C. W. LEADBEATER By Geoffrey Hodson, ca. 1965) Senere efter hans genintræden i The Theosophical Society vides C. W. Leadbeater at have været involveret i en retsag i 1912 om forældreretten til den nye Messiah-skikkelse J. Krishnamurti som C. W. Leadbeater og Annie Besant søgte at markedsføre. Retsagen handlede derfor grundlæggende om retten til at adoptere den 17 årige J. Krishnamurti. Sexuel omgang med drenge indgik sekundært i retsagen. Her blev C. W. Leadbeater frikendt, da der ingen substantielle beviser var i sagen. De originale afskrifter fra denne retsag findes i dag. Se andre links og mere her: "VISSE BESKYLDNINGER IMOD C. W. LEADBEATER. C. W. Leadbeater var senere involveret i lignende beskyldninger om pædofil adfærd i Australien i Liberal Katolsk Kirke i både 1917 og især i 1922. Politiet søgte at sigte ham, men der var slet ingen substantielle beviser imod ham. H. P. Blavatsky skrev om seksualiteten: a) I H. P. Blavatsky's store værk ved navn The Secret Doctrine skriver hun: Afsluttende bemærkninger til sagen: På trods af alle disse forhold, så er C. W. Leadbeater's litterære udgivelser stadig meget populære. Og, det tyder på, at han også har gjort noget godt for mange menensker. Også selv om man som jeg ikke synes at alle hans bøger er noget som indeholder en lære som er fejlfri. Men, vi bør også huske på at sand teosofisk lære som oftest er rettet til en bestemt tidsperiode, en bestemt kultur, bestemte målgrupper i en bestemt verden under bestemte omstændigheder. Igen vil jeg sige, at når dette er sagt, så bør vi alle huske at tilgive de som klart og tydeligt ophører med deres forkerte handlinger. Vigtigt er det at C. W. Leadbeater til sidst i referatet fra Leadbeater Rapporten Maj 1906 lovede aldrig at udføre den slags undervisning igen og C. W. Leadbeater blev aldrig siden opdaget at have overtrådt dette. Det synes dog klart, at han i mine og mange andres øjne så at sige faldt på Vejen. Men, at falde på Vejen sker for mange, når de begynder at praktisere med brug af de esoteriske kræfter - kendt som praktisk okkultisme. Må den enkelte så erkende sit fald og rejse sig igen. Dette er vores bøn. Og derfor denne artikel. Sidst revideret d. 16. juli 2022 |
Copyright © 2001 | M. Nymann - wisdomtheosophy@outlook.dk
|