Global Theosophy |
Global Theosophy *******
En sand esoterisk stjerneport og stargate.
En indgangsport til andre verdener af energi, visdom og medfølelse
(Theos-L Forum - det ældste teosofiske forum på Internettet.) |
|||||||||||||
En privat hjemmeside om
|
H. P. BlavatskyOm de uretfærdige beskyldninger mod H. P. BlavatskyFØRSTE DANSKE UDGAVE.
2009
(udgivet på dansk som et gruppearbejde - maj 2009)
Indledning: I denne artikel taler jeg primært om H. P. Blavatsky's liv og lære, sekundært om The Theosophical Society, da artiklens indhold i høj grad har med dets virke at gøre. Og for det tredie og primært taler jeg om afvisningen af i mine øjne en række falske beskyldninger imod H. P. Blavatsky og The Theosophical Society. Det er yderligere vigtigt at forstå, at når jeg skriver om The Theosophical Society i denne artikel og andre steder, så er det KUN om The Theosophical Society, sådan som det opererede på H. P. Blavatsky's tid og ikke den stærkt ændrede udgave den senere blev til i hænderne på Annie Besant, C. W. Leadbeater, J. Krishnamurti - og dens senere forgreninger inklusiv Alice A. Bailey læren og dens modsvar på en egen udgave af en påstået Esoterisk Sektion. Det vil sige måske lige bortset fra et par andre forgreninger. Disse forhold er meget vigtige for mig at understrege. Hvis læseren ønsker mere viden om hvem H. P. Blavatsky var og hvad The Theosophical Society var, så vil jeg henvise til biografier om H. P. Blavatsky og The Theosophical Society, der i det mindste søger at være objektive og som dokumenterer deres fremstillinger. Jeg har selv skrevet en kort artikel om H. P. Blavatsky, med lidt omtale af hvad The Theosophical Society var. Jeg har også skrevet andre artikler på denne hjemmeside om H. P. Blavatsky og The Theosophical Society. I det følgende behandles en del af de i denne tid oftest forekommende anklager imod H. P. Blavatsky. Jeg har valgt at inddele min afvisende dokumentation ind i 8 dele, der er nævnt ovenfor. Ønskes yderligere uddybning og udredning af denne meget kortfattede fremstilling, så må jeg ind til videre henvise til de angivne kilder, eller biblioteker, Internettets muligheder, samt visse etiske åndelige metoder. Det historiske forløb i The Theosophical Society's første årtier indebar at med-grundlæggeren H. P. Blavatsky var en af de som blev hårdest ramt og anklaget af teosofiens modstandere. Og dem var der mange af. Måske skete det fordi, at hun mere eller mindre officielt var den mest toneangivende. Og når vi efterfølgende i forskellige teosofiske dokumenter konstaterer, at hun var den drivende kraft bag bevægelsen og Mestrenes direkte agent i verden for at fremme teosofiens ide, så forstår jeg i det mindste bedre hvorfor hun var mere i skudlinien end andre. Nedenfor fortæller jeg nærmere om The Theosophical Society (TS) og hvorfor det blev så heftigt angrebet af dets modstandere. Der i blandt de som ikke ønskede eller ønsker en fordomsfri og åbenhjertig søgen efter sandheden om livet. Men, ud over H. P. Blavatsky der på egne vegne og meget uofficielt på den tid fungerede som en slags skrivende repræsentant for nogle mestre, samt The Theosophical Society's ikke-sekteriske idé og visdomslæren, så var der flere medlemmer som officielt figurerede som nogle af de teosofiske Mestres chelaer, (en slags åndelige elever af højt åndeligt udviklede), hvor H. P. Blavatsky blot var en af dem. Her kan nævnes følgende mere eller mindre officielle Chelaer: Damodar. K. Mavalankar, H. S. Olcott, W. Q. Judge, Mohini Chatterjee, Djual Kool, Subba T. Row, Mabel Collins, Gargya Deva, S. Ramaswamier, Darbhagiri Nath og mange andre. (Se f.eks. H.P. Blavatsky COLLECTED WRITINGS ONLINE) Det er sandt, at mange folk har søgt at nedgøre H. P. Blavatsky's liv og lære, og andre som var enige med hende og hendes lære. Nogle gange på den groveste og mest ondsindede måde tænkelig. Andre gange har det blot været i form af løse rygter der ofte enten har været fuldstændigt udokumenterede eller været maskeret som dokumenteret, men som ved nærmere eftersyn slet ikke var det. H. P. Blavatsky's lære var og er ikke grundlaget for den ikke-sekteriske organisation the Theosophical Society. Dette er det vigtigt at forstå betydningen af, for mange fejlopfatter det til det modsatte. Der står i forbindelse med nedenstående anklager ofte uvidende mennesker bag, som har skandalesøgende og umoralske tilsmudsninger af H. P. Blavatskys gode navn og rygte som deres hovedformål. Til tider er denne nedgørelse for eksempel også sket via folk med baggrund i visse mere eller mindre militante "Kristne" eller andre religiøse grupper eller blot enkeltstående personer. Det meget besynderlige eller interessante i denne sag og alle anklagerne mod H. P. Blavatsky's virke er, at det gennemsnitlige menneskes psykologiske struktur ikke sjældent er af en sådan beskaffenhed, at det langt hellere tror på en skandale, når den præsenteres i sladderspalterne, blot det tilsyneladende virker velunderbygget. Dette langt mere end på positive åndelige læresætninger, som stiller krav om at man ændrer sin umoralske og overfladiske adfærd. Underholdning sælger , desværre, i dag ganske enkelt bedre end det teosofiske læresystem, der stiller krav til folk om at afhjælpe deres umoralske livsstil og tankegange. Nedenstående udredning skulle i høj grad dokumentere at visse oftest forekommende påstande om H. P. Blavatsky blandt hendes nedgørere ikke har nogen som helst hold i sandhedens og virkelighedens verden. Jeg vil overlade ordet til H. P. Blavatsky der her forklarer en vigtig del af problematikken om hvorfor Teosofien og som følge heraf hende selv blev anklaget så meget af så mange vidt forskellige mennesker og grupper.
Det er med sikkerhed vigtigt at forstå at ovennævnte ord stadig har betydning selv om de blev skrevet for over hundrede år siden. I den åndelige verden teosofien beskæftiger sig med betyder hundrede år ikke meget selv om hvert øjeblik er vigtigt. Lad mig gentage. Det historiske forløb i The Theosophical Society indebar at medgrundlæggeren H. P. Blavatsky var en af de som blev hårdest ramt og anklaget. Måske fordi, at hun mere eller mindre officielt var den mest toneangivende. Og når vi efterfølgende i forskellige teosofiske dokumenter konstaterer, at hun var den drivende kraft bag bevægelsen og Mestrenes direkte agent i verden for at fremme teosofiens ide, så forstår jeg i det mindste bedre hvorfor hun var mere i skudlinien end andre. Nu følger så min udredning af nogle af de oftest forekommende beskyldninger imod H. P. Blavatsky og The Theosophical Society. Læseren af teksten er altid velkommen til at søge kontakt til forfatteren med både spørgsmål, information eller forslag til denne artikel. 1. H. P. Blavatsky og hendes parapsykologiske fænomener. At påstå at H. P. Blavatsky ikke var i stand til at materialisere forskellige objekter og at hendes hjælpere ikke var i stand til det; eller at hun ikke formåede at udføre andre parapsykologiske fænomener synes, at være en useriøs påstand. H. P. Blavatsky refererede også ofte til at det var hendes Mestre som udførte fænomenerne og ikke hende selv. For at studerede omfanget af hendes og hendes mestres evner kan jeg kun anbefale den enkelte at dykke ned i H. P. Blavatsky samlede værker: The Collected Writings of H. P. Blavatsky, som venligt findes tilgængelig på Internettet. Men, lad os samtidigt huske at over hundrede år er gået og meget er forandret, men meget er også uforandret. Se f.eks. følgende om visse politikeres holdning til Parapsykologien i dag: "The Conscious Universe" af Dean Radin, år 2000. Det nævnes i denne bog at Kongressen i USA yder penge og har gjort det i mange år til forskning i Parapsykologi, da man finder at det er mere sandsynligt end usandsynligt at deres findes sådanne fænomener. - Et citat fra bogen The Conscious Universe: "Fra 1981 til 1995 blev fem forskellige regerings-sponsorerede videnskabelige efterforsknings kommiteer i USA givet opgaven med at efterforske beviserne for psi påvirkninger. Efterforskningen blev foranlediget af bekymring for, at hvis psi var ægte, så kunne det være vigtigt for de nationale sikkerhedsmæssige forhold. Vi ville være nødt til at antage at udenlandske regeringer ville udnytte psi hvis de kunne. Det var så sent som 1995. Skulle disse beviser være ugyldige i dag? Næppe. Og nogle af os teosoffer påstår at vi ved hvad vi taler om, og at vi ved at parapsykologiske fænomener er en realitet, der bunder i at vi lever i et univers, der er gennemtrængt af åndeligt liv. I dag fokuseres der mere på Ufo-sagen og det såkaldte Disclosure Project og korncirkler og den slags mere nutidige versioner af Mahatma Breve og ekstraordinære fænomener. Men ofte uden at skele til visdomslæren og H. P. Blavatskys lære og andre teosoffers lære, der følger et tilsvarende grundlæggende indhold. Et indhold, der ikke beskæftiger sig med politik, men som søger sandheden om livet og dets etik. Der foreligger i dag mængder af dokumentation på H. P. Blavatskys evner eller hendes Mestres evner. Men uanset hvilken form for dokumentation, der benyttes, så vil der næsten altid være en opposition at finde med beskyldninger om snyd. Især blandt de som ikke har været til stede og overværet fænomenerne og hændelserne. At diskutere den slags kan derfor foregå i det uendelige. Det som er vigtigt er, at der ikke foreligger nogen reelle substantielle konkrete beviser på snyd i den enkelte sag. Det som er vigtigt at være klar over i forbindelse med H. P. Blavatsky og de fænomener, som hun eller som hun ofte sagde hendes mestre udførte, er at disse hændelser foregik adskillige gange uden at H. P. Blavatsky var til stede og nogle gange flere hundrede kilometer væk på den anden side af kloden. Hvis alle disse hændelser skulle have været falske, så skulle der som minimum være mindst hundrede personer involveret i dette påståede bedrag, og det uden nogen af dem afslørede det hele. Det vil sige førend selve Coulomb-konspirationen i 1884 kom frem i lyset med dens ikke-dokumenterede påstande. Påstande om at H. P. Blavatsky skrev breve som klart viste hendes falsknerier, breve som i dag ALLE officielt er destrueret enten af SPR som undersøgte sagen eller af Coulomb ægteparret. Der er mere herom senere. For teosoffen er det ikke så meget evnen til at skabe fænomener der er vigtig som udviklingen af forståelsen af at anvende denne eller disse evner korrekt set ud fra en etisk og medfølende betragtning. Og kun at anvende dem, når der er behov for det. Lad os have nogle eksempler på hvilket indtryk H. P. Blavatsky og teosofien gjorde på højt intelligente mennesker i datidens samfund. Der er den højtstående embedsmand A. O. Hume. Han var medlem af The Theosophical Society, men vendte sig senere imod H. P. Blavatsky i et vist omfang. Men ikke desto mindre kunne han ikke afvise at hun var i stand til at frembringe parapsykologiske fænomener, så stærk en påvirkning og så mange klare beviser var han blevet udsat for. EKSEMPEL 1: A. O. Hume. Allan Octavian Hume (d. 6. juni, 1829 - d. 31. juli, 1912) var embedsmand i det Britiske Indien og blev senere en politisk reformator. Sammen med Sir William Wedderburn, grundlagde han den Indiske National Kongres, som senere skulle blive til den Indiske Uafhængigheds Bevægelse. Han var desuden ornitolog og kaldes af nogle "Indiens Ornitologiske Fader". Lad os se hvad denne betydningsfulde mand sagde om H. P. Blavatsky. A. O. Hume skrev til en ven Hr. Knight: EKSEMPEL 2: Vega-pakken nævnt i Hogdson-rapporten. Følgende beretning udspiller sig i marts 1882. Den teosofiske Mester K.H., Madame Blavatsky, det engelske spiritualistiske medie William Eglinton, Hr. og Fru Gordon, den teosofiske medgrundlægger H. S. Olcott og en del andre er involveret i begivenheden. Begivenheden omhandler kort for talt en pakke kaldet "Vega-pakken" som først dematerialiserer sig fra en båd SS Vega langt fra land, for så at materialisere sig flere hundrede kilometer væk. Og det gør den endnu en gang. Pakken indeholdte breve, som bliver besvaret der hvor de materialiserer sig, således at afsendere af pakken kan forsikre sig om, at Mester KH findes og at dematerialiseringen og materialiseringen har fundet sted. Yderligere så vidner flere meget uafhængige personer og personer med omdømme i datidens Indien og England, at de har oplevet noget som ikke kan forklares med videnskabens almindelige naturlove. Her følger en beskrivelse af begivenheden, sådan som den blev nedfældet kort efter hændelsen. Beretning af Fru Gordon fra "Hints on Esoteric Theosophy.": En kort kommentar: Ovennævnte afvisning fra S.P.R. i fodnoten er meget irrelevant. Dette ses f.eks. ved at læse H. P. Blavatsky's breve til A. P. Sinnett og andre i bogen "THE LETTERS OF H. P. BLAVATSKY to A. P. SINNETT". (Se p. 3-4, 14, 109). Yderligere så findes der et brev som angives at være fra mester K.H. til forfatteren og teosoffen A. P. Sinnett, dateret på samme tid marts 1882 (The Mahatma Letters to A. P. Sinnett, brev nr. 89), hvor Mester K.H. kort forinden omtaler at han vil deltage i Vega-hændelsen for at søge at overbevise det unge medie William Eglinton om at Mestrene virkelig fandtes. Og for til dels også for at overbevise den ret så højtstående embedsmand A. O. Hume, som nægtede at Mestrene eksisterede, selv om han accepterede fænomener som materialiseringer osv. EKSEMPEL 3: W. T. Brown. Fra “Some Experiences in India” af Mr. W. T. Brown, pp. 15-17. Det sidste eksempel er ganske vist ikke noget H. P. Blavatsky er involveret i. Men eksemplet er medtaget for at vise at andre hændelser skete selv, når H. P. Blavatsky befandt sig andre steder på kloden. Denne hændelse er yderligere meget speciel fordi Hr. W. T. Brown slet ikke var nogen ihærdig eller fanatisk teosof. Han var desuden opdraget strengt i den Kristne tro. Han vendte sig væk fra teosofien, da han sammen med en anden teosof, Fru Cables en kristen spiritist og tidligere teosof, og omdannede en teosofisk gruppe "Rochester Theosophical Society" til "Rochester Bortherhood", og lagde vægt på Kristus og kristen mystik i stedet. Han blev senere i livet Katolik og underviste indenfor Kristendommen. (Se f.eks. "A Modern Revival of Ancient Wisdom" af Alvin Boyd Kuhn, p. 103 eller Wisdom World's artikel. Og ligeledes "THE THEOSOPHICAL MAHATMAS", 1886 af H. P. Blavatsky) Han fastholdt sine oplevelser af Mester K.H. i en bog skrevet i 1885, efter han siges at have forladt teosofien. Konklusion og status: Siden H. P. Blavatsky levede og så i dag er over 100 år gået. Det vides i dag at mange lande undersøger de parapsykologiske fænomener, så som telekinese, levitation, materialiseringer/dematerialiseringer, clairvoyance, telepati, remote-viewing, og andre forhold. Og det vides at mange lande er nået frem til at der er mere om snakken end det modsatte. Vi taler om lande som USA, Japan, Kina, Australien, Frankrig, Rusland, England og andre. Nogle er økonomisk støttet af den enkelte stat og andre er det officielt ikke. (I den Romersk Katolske Vatikan-stat har et par ansatte i Vatikanet i løbet af det seneste årti som noget nyt ytret at Udenjordisk liv og ufoer ikke er ikke er umuligt. Så en vis optøning synes på vej. Se f.eks. José Gabriel Funes og den nyligt afdøde Corrado Balducci, der begge arbejder/arbejdede for Vatikanet, og som har udtalt sig positivt om emnet. Vatikanet har senere ytret, at der ikke er tale om en officiel holdning fra Vatikanets side. Se Corrado Balducci på Wikipedia. Eller "Vatican says aliens could exist" fra BBC's og også Foxnews Internet-avis, 13. maj 2008) Så det synes derfor, i dag mere at være et spørgsmål, den enkelte person, der påstår at udføre dens slags fænomener er en falskner eller ikke. At det almindelige gennemsnitsmenneske ikke kender til dette forhold skyldes uvidenhed og at visse kræfter i endda i vores nutidige samfund søger at latterliggøre den slags og fremme deres egen sag, som ofte handler om magt, profit, havesyge og andre onder. Og når FBI i USA vælger at bruge clairvoyante til at opklare mordsager, og når nogle af de clairvoyante løser kriminalgåder på lang afstand, så synes parapsykologiske fænomener at være mere troværdig end det modsatte. H. P. Blavatsky omtalte også ufoer og at de havde eksisteret i forhistoriske tider. Hun kaldte dem Viamanas eller Viwans, så tidligt som 1888. Se "The Secret Doctrine"; vol.2; p.426-429, engelsk version. Og vi kender alle til nisser, trolde, feer, engle, og små grønne skovmænd m.m. fra folkeoverleveringerne i mange vestlige lande, mellemøstens lande og så videre. H. P. Blavatsky omtalte at der fandtes mange udgaver af dem i en af hendes bøger: Peris, Devs, Djins, Sylvaner, Satyrer, Fauner, Elvere, Dværge, Trolde, Norner, Kobolder, Brownier, Nøkker, Gobliner, Pinkier, Bansheer, Mos Folket, Hvide Damer, Spøgelser, Alfe, osv., osv.", og også om Devaer, "Der er 33 grupper eller millioner af dem." (Se "Nøglen til Teosofien", Ordbog om "Elementaler" og "Deva" 2. udgave 1890 eller The Key to Theosophy, Wordbook om "Elementals" og "Deva", engelsk udgave). Østen har selvfølgelig et mere afslappet forhold til den slags end vesten og mellemøsten med deres noget mere tilknappede toneangivende religioner, som opfatter folk med ekstra sanser på en...skal vi sige mistænksom og ikke ligefrem åbenhjertig eller videnskabelig måde. 2. Påstanden at H. P. Blavatsky fødte et barn. Der findes ingen holdbare referencer på at hun fødte et barn. Tværtimod findes der et Grænsepas og fra H. P. Blavatsky's egen hånd en reference til at det såkaldte illegitime barn var et hun adopterede. Ofte sættes historien i forbindelse med at hun mødte en mand ved navn Agardi Metrovich, en Italiensk opera sanger. Nogle kilder påstår uden nogen som helst dokumentation eller dybere undersøgelser at hun havde flere udenoms-ægteskabelige affærer, blev gravid, og fødte et deformt barn, Yuri, som hun elskede højt. Hun skrev at Yuri var et barn blandt hendes venner Metrovich'erne. (H. P. Blavatsky's Collected Writings, vol. 1, p. xlvi–ii, H. P. Blavatsky's breve til A. P. Sinnett p. 144-150). Her er nogle citater til at belyse sagen med. Det skulle række. Se for eksempel HELENA PETROVNA BLAVATSKY GENERAL OUTLINE OF HER LIFE PRIOR TO HER PUBLIC WORK. "Lige nøjagtig og under hvilke omstændigheder H. P. B. blev værge for en barn med navnet Yury forbliver indhyllet som et mysterie, bortset fra det faktum at hun udtaler at det skete for at beskytte en andens ære. Dette skete omtrent på samme tid i denne periode af hendes liv der nu overvejes, bevises ved et Pas udstedt til hende d. 23.(o.s.) August, 1862, i byen Tiflis, underskrevet af Orlovsky, Civil Guvernør. Det siges at dette dokument blev givet "i henhold til et andragende som hendes mand præsenterede, for at hun Mme. Blavatsky, akkompagneret af deres adopterede barn Yury, kan fortsætte til provinserne Tauris, Cherson og Pskoff for en periode af et år." [Fodnoten siger: Passets original udgave eksisterer i Arkiverne hos The Theosophical Society i Point Loma; en kopi eksisterede i Adyar Arkiverne.] ... "Senere i 1867, rejste H.P.B. tilsyneladende til Bolonge i Italien, hvor hun stadig havde Yury som hun var stærkt knyttet til med sig; han havde dårligt helbred og hun prøvede at redde hans liv." [Se H. P. Blavatskys breve til A. P. Sinnett, p. 144 og 150]. Citat fra en af H. P. Blavatsky's breve til A. P. Sinnett: "Gør hvad du vil. Jeg er i dine hænder. Jeg kan blot ikke se hvilken skade der kunne ske hvis sagførerne blev fortalt, at det er en løgn at jeg er Mme Metrovitch eller Mme bortset fra mig selv. Det vil stoppe dem og stoppe dem i at sende breve til mig i dette navn; for de er sandelig ikke sådan nogle fjolser, at de ikke ved at disse klare injurier er imod loven. Det er fordi Bibiche bilder dem ind at jeg virkelig var en bigamist og en trigamist at de gjorde det. Nå, snart vil jeg meget sikkert modtage et brev adresseret til mig i en andens navn som Fru Leadbeater eller Fru Damodar eller måske bliver jeg beskyldt for at have et barn med Mohini eller Bowajee. Hvem kan sige dette uden det afvises." Yderligere så har vi, at en af H. P. Blavatsky's største påståede "afslørere" V. S. Solovioff desuden skrev det samme. V. S. Solovioff skrev: "Dette er hvordan det skete: Hun havde ønsket at redde en vens ære, og havde adopteret denne vens barn som hendes eget. Hun veg aldrig fra det, hun udannede ham selv, og kaldte ham hendes søn overfor verden." Se V. S. Solovioff: "A Modern Priestess of Isis", p. 141. Så jeg tror, at vi roligt kan sige, at H. P. Blavatsky aldrig fødte dette omtalte barn og at hun hele hendes liv forblev en jomfru. I det mindste ind til november 1885 hvor certifikatet blev udstedt, og hvor hun var blevet 54 år gammel. 3. H. P. Blavatsky var ikke afhængig af hash eller cannabis. Der findes ingen holdbare referencer på at H. P. Blavatsky røg hash, cannabis eller tilsvarende. Men alligevel kryber den slags påstande frem på Internettet i form af ondsindede rygter der motiveres af folk, som enten ikke forstår H. P. Blavatsky lære eller som ikke har undersøgt forholdene, eller som har motiver der ikke søger sandheden i sagen. Og ofte af folk som blot har ønsket om at nedgøre noget uden at skele til sandheden i sagen som de af forskellige årsager ønsker at modarbejde. H. P. Blavatsky røg ofte nogle milde Egyptiske cigaretter og Matara tobak. Følgende citat fortæller om hvad det var for nogle cigaretter. Citatet er i øvrigt fra en artikel fra en af hendes mere uskyldige "modstandere", der her i detaljer fortæller om hendes opfattelse af H. P. Blavatsky og hendes rygevaner. Det er her vigtigt at være klar over, at andre også oplevede H. P. Blavatsky uden at hun overhovedet røg. Men at H. P. Blavatsky røg cigaretter er der så vidt vides ingen tvivl om. Madame Blavatsky - A Pen Picture by An American Newspaper Writer: "Gennem hele aftenen røg Madame Blavatsky cigaretter. Heldigvis brugte hun en meget mild Egyptisk tobak, og lugten fra hendes uophørlige røg var ikke generende. Havde det været tilfældet, så ville hendes anti-tobaks venner havde lidt et martyrium." (Madame Blavatsky - A Pen Picture by An American Newspaper Writer [Laura C. Holloway][Reprinted from The Word (New York) February 1912, pp. 262-269.]) --- At H. P. Blavatsky røg cigaretter er bevidnet af flere kilder og uafhængigt af hinanden. Men disse cigaretter bestod altså ikke af hash eller cannabis i indholdet. Og der foreligger intet grundlag for at påstå dette. De cigaretter hun røg var nogle specielt milde cigaretter. Og de bør ikke sammenlignes med nutidens mange snedigt tobaks-sammensatte udgaver heraf. Udgaver beregnet på at skabe afhængighed hos brugerne af dem og derved profit. Deres indhold var formodentligt af en langt mindre skadelig natur end langt de fleste af nutidens cigaretter, som en række lande i dag anerkender som direkte skadelige for helbredet. Spørgsmålet er så om en cigaret så ikke altid vil være skadelig i et vist omfang uanset dens tobaksmæssige indhold? - Svaret er utvivlsomt ja. Men, vi bør huske på at tiden som Blavatsky levede på var en helt anden en den vi oplever i vores nutid. Årsagen til hendes rygning kan ligge i et socialt forhold og cigaretteres evne til at berolige folks nerver og endda midlertidigt skærpe hukommelsen. Ikke desto mindre må hendes rygning af cigaretter i andres nærvær - efter min egen mening - fremstå som et mysterium set ud fra en åndelig helbredsmæssig betragtning. Det er imidlertid værd at bemærke at hun i hendes bog "The Key to Theosophy", (Se denne bog s. 260-261., 2. udgave 1890), fremlægger det skadelige ved indtagelse af forskellige rusmidler så som alkohol og stoffer. Og i meget mindre grad at også kød i forskellige varierende udgaver er hæmmende for den åndelige udvikling, men kan tillades, hvis det af forskellige vigtige årsager er nødvendigt for den søgende. Det nok kraftigste angreb på H. P. Blavatsky kom fra A.L. Rawson (se mere om ham senere), der på et tidspunkt blev omtalt i positive vendinger af H. P. Blavatsky selv. Han beskyldte hende blandt andet for at hun havde røget "hasheesh" (oversættes som: Hash eller Hashish). Se følgende citat. A.L. Rawson, som af Blavatsky angriberne påstås at have været hendes ven i over fyrre år, og som siges at have udtalt følgende der antages at være sandheden, selv om der ingen dokumentation foreligger. Resultat: Vi har i dag kun denne mystikers ord for at han taler sandt. Men, døm selv. H. P. Blavatsky formåede i det mindste i langt højere grad at løfte offentlighedens øjne og blikke i retningen af østens visdom end A. L. Rawson nogensinde i offentlig forstand kan siges at have gjort. Rawson offentliggjorde i øvrigt hans påstand efter H. P. Blavatsky død, og undgik dermed at hun svarede ham. Nedenfor følger citatet fra Rawson. A.L. Rawson sagde om H. P. Blavatsky: "Hun havde prøvet hashessh i Kairo med succes, og hun hengav sig igen til det i denne by under min egen og Dr. Edward Sutton Smiths pleje, som havde en stor erfaring med stoffet blandt hans patienter ved Mount Libanon i Syrien. Hun sagde: "Hasheesh ganger ens liv tusindfoldigt. Mine oplevelser er så virkelige som var de ordinære begivenheder i selve livet. Aha! Jeg har forklaringen. Det er en genkaldelse af mine tidligere eksistenser, mine tidligere inkarnationer. Det er et vidunderlig stof og det opklarer et stort mysterium." (Se Frank Leslie's Popular Monthly, Vol. xxxiii, Feb., 1892) on "Madame Blavatsky: A Theosophical Occult Apology") Det er her vigtigt, at være klar over at H. P. Blavatsky omtaler ham som en indviet i hendes bog Isis Unveiled, vol. 2, 313-315. Men, det er også vigtigt, at H. P. Blavatsky senere i sit liv klart gør opmærksom på, at der var mange fejl i Isis Unveiled og at hun fortrød flere dele af dette to-binds værk. At H. S. Olcott lavede en del af fejlene kort før publiceringen uden H. P. Blavatsky umiddelbart kunne forhindre det. (Se f.eks. "Mahatma Letters to A. P. Sinnett" no. 13 fn,- og artiklen "MY BOOKS" af H. P. Blavatsky,[Lucifer tidsskriftet, Vol. VIII, No. 45, May, 1891, pp. 241-247]) Albert L. Rawson (1828-1902) forfatter, kunstner og akademiker. Han var sekretær i National Liberal League og præsident i National Defense Association, en organisation der var grundlagt for at forsvare mennesker der var blevet arresteret for at overtræde de puritanske Comstock love. Han var også et højt-rangerende medlem i flere hemmelige samfund, herunder Frimurerne af den Skotske Rite og Rosenkreuzerne, og grundlæggende medlem af Ancient Arabic Order of the Nobles of the Mystic Shrine. Rawson var en af H. P. Blavatskys tidlige venner. Men han er ikke nævnt som grundlægger af The Theosophical Society i teosofiens arkiver, sådan som mange påstår. (Se H. P. Blavatskys Collected Writings, vol. 1, p.88) Og han rejste ikke sammen med hende til Libanon, sådan som mange mener. For han siges at have været i fængsel på dette tidspunkt. (Her husker vi at H. P. Blavatsky anså omtrent alle frimurernes loger for at være involveret med det hun omtaler som Jesuitternes falske lære. jvf. H. P. Blavatsky's "Isis Unveiled", vol.2, p.390) Senere har en forfatter ved navn Deveney fundet frem til at A. L. Rawson næppe var i Kairo og røg hash med Blavatsky sådan som han påstår. For han var i fængsel for tyveri i perioden 15. September 1851 til 22. juni 1852. Yderligere så placerer den ansete teosof A. P. Sinnett også H. P. Blavatsky et andet sted i denne tidsperiode i hans biografi om hende. (Se John P. Deveney “The Travels of H.P. Blavatsky and the Chronology of Albert Leighton Rawson: An Unsatisfying Investigation into H.P.B.’s Whereabouts in the Early 1850s”) Yderligere har vi som tidligere nævnt at H. P. Blavatsky i hendes bog The Key to Theosophy klart tager afstand fra al løsagtig brug af stoffer og alkohol. (Se The Key to Theosophy, p. 261-262.) H. P. Blavatsky talte også om det i en af hendes Esoteriske Sektion papirer "REGLER" dec. 1888: Rygning var en meget almen accepteret hændelse den gang i det nittende århundrede. Jeg vil gerne se nogle mere klare referencer før jeg kan acceptere sådanne løse påstande og negative rygter. Det tror jeg også andre gerne vil. Men at hun røg cigaretter er en helt anden sag. Og vi kan måske her tale om en svaghed hos hende og hendes natur. Men, alle indviede opererer efter læren om design og udmåling. Deres adfærd og handlinger tilrettelægges efter - tid, sted, mennesker og omstændigheder. Det er med andre ord vigtigere, hvad der hjælper helheden end den farisæiske bedrevidenhed. Det er ikke kun handlingen, der udføres der er vigtig, men også den effekt den har på helheden, og ikke fordommene hos den åndelige nybegynder. Se også senere om H. P. Blavatsky's af og til noget besynderlige adfærd. 4. Hr. og Fru Coulomb konspirationen. I september 1884 nåede The Theosophical Society til en situation, hvor Madame og Hr. Coulomb, der sørgede for at holde hovedkvarterets husholdning og bibliotek i orden angreb H. P. Blavatsky ved at få udgivet hvad de påstod var en række af H. P. Blavatskys breve i det Kristne tidsskrift Madras Christian College Magazine som lå nær The Theosophical Society's hovedkvarter i Indien. Artiklerne blev udgivet af Pastor George Patterson. Den første af artiklerne refererede til den ene af de teosofiske Mestre: Koot Hoomi. Artiklen hed "Koot Hoomis kollaps", (The Collapse of Koot Hoomi) og blev udgivet i 11. september 1884. Den findes i original Internet udgave her: The Collapse of Koot Hoomi [by the Rev. George Patterson] [Originally published in The Madras Christian College Magazine (Madras, India), September 1884, pp. 199-215 and with a Postscript on pp. 241-242.] H. P. Blavatsky svarede hurtigt afvisende på artiklens indhold og alle beskyldningerne. Både i breve, men også til offentligheden via aviser. Se især den følgende officielle udtalelse fra H. P. Blavatsky om Hodgson rapporten og Coulomb-sagen, hvor årsagen til Fru Coulombs heftige angreb belyses. Oversættelsen fra engelsk følger nedenfor.(Pall Mall Gazette, London, October 23, 1884, - H. P. Blavatsky: Collected Writings, vol. VI, p. 308.) Den nævnte avisartikel, som følger nedenfor er skrevet på et meget vigtigt tidspunkt i The Theosophical Society's historie. Hele affæren med Coulomb brevene og artiklerne i datidens aviser i Indien, England og andre lande skabte stort postyr. For The Theosophical Society havde den gang mange medlemmer som sad i betydningsfulde positioner og ledende stillinger i forskellige lande. Anklagerne var skarpe. Coulomb anklagerne kom først rigtigt frem i offentligheden i 1884. Forinden havde der været små tiltag i aviser i Indien siden 1880. Den første artikel i 1884 hed "The Collapse of Koot Hoomi" [skrevet af Pastor George Patterson] og udkom d. 11. september 1884 i The Madras Christian College Magazine. Madras Christian College blev grundlagt i 1837 af skotske Kristne missionærere. De var fra den Frie Skotske Kirke. En Presbyter Kirke uden såkaldt "samvittigheds klausul", men officielt meget anti-Katolsk. Her følger artiklen som var den første. De indledende ord er fra redaktionen bag H. P. Blavatskys Collected Writings hvor fra artiklen er taget. THE COLLAPSE OF KOOT HOOMI: En kort kommentar af Morten Nymann: Man kan vel roligt sige, at H. P. Blavatsky omgående gav svar på tiltale, og gav udtryk for det hun mente var sandheden i sagen. Denne offentlige artikel, kan også siges at være relevant i forhold til den senere meget skadelige Hodgson Rapport, som udkom cirka et år senere, og som vakte megen røre både indenfor og udenfor The Theosophical Society. Mere om dette senere. H. P. Blavatsky blev kort efter artiklens udgivelse støttet af mange medlemmer i The Theosophical Society, der afviste Coulomb artiklerne som fyldt med falske påstande. Og efter hendes død taget i forsvar af flere af de senere teosofiske forfattere. Medens videnskaben ikke synes at have værdiget hele sagen med den store opmærksomhed. (Memorandum from Damodar K. Mavalankar [Reprinted from the First Report of the Committee of the Society for Psychical Research, Appointed to Investigate the Evidence for Marvellous Phenomena offered by Certain Members of the Theosophical Society, Appendix IX, pp. 87-88, London, 1884. This online edition is reprinted by permission of the Society for Psychical Research, London.]), så har andre teosoffer i Indien forsvaret H. P. Blavatsky imod Fru Coulombs uretfærdige anklager. Flere af disse medlemmers støtte til H. P. Blavatsky eller afvisninger af Coulomb artiklens indhold fremgår i øvrigt af den famøse og ret så uvidenskabelige Hodgson Rapport der udkom efterfølgende. Efter H. P. Blavatsky fysiske bortgang afviste f.eks. Annie Besant i 1907 de påstande og angreb som Fru Coulomb fremsatte i artiklen via Pastor Patterson. (H.P. Blavatsky and the masters of the wisdom (1907) af Annie Besant). Beatrice Hastings gjorde det f.eks. også senere i 1937 ("DEFENCE OF H. P. BLAVATSKY" af Beatrice Hastings, PDF-format). Og andre gjorde det endnu senere. Og i dag findes der mange nutidige skrifter som gør det samme, også på Internettet, men især på engelsk. Derfor har jeg skrevet denne artikel for at sandheden - i det mindste på et grundlæggende niveau - også måtte blive kendt på dansk. Detaljerne har jeg ikke til hensigt at oversætte. Jeg vil nøjes med at henvise til de engelske tekster og åndelige biblioteker om sagen. I den følgende bog om H. P. Blavatskys breve til A. P. Sinnett og andre skriver H. P. Blavatsky flere gange om Coulomb ægteparret og deres handlinger imod teosofiens altruistiske idealer. Sandheden i nogle af disse henvisninger kan formodentlig bevises den dag i dag. ( THE LETTERS OF H. P. BLAVATSKY to A. P. SINNETT - Se side 76, 98, 99, 106, 114, 115) Følgende fra H. S. Olcott's dagbøger fortæller andre forhold som i et vist omfang vil kunne bekræftes... THE COULOMB MISSIONARY CONSPIRACY (OLD DIARY LEAVES, Third Series (1883-87) by H. S. Olcott, p. 187-207) Folk vælger jo nogle gange at tro på overfladiskheder i stedet for at undersøge en given sag tilstrækkeligt til at danne et mere solidt billede at sandheden end et af løgnen. Nogle gange sker dette for det den enkelte person finder dette at passe ind i det vedkommende på forhånd har bestemt skal være sandt. Så forstyrres det eksisterende verdensbillede nemlig ikke. Uanset hvor uvidende eller bedrevidende et verdensbillede vi taler om, at den enkelte person er i besiddelse af. Og jeg vil gerne nævne, at jeg ikke er enig i alt hvad senere teosoffer har skrevet om H. P. Blavatsky, men om jeg har ret og kan bevise det er jo en anden sag. 5. H. P. Blavatsky blev alt i alt uretfærdig behandlet i Hodgson rapporten. I 1884 blev Madame Blavatsky anklaget for at have forfalsket mahatmabrevene af avisen "Madras Christian College Magazine". To frivillige medhjælpere ved det teosofiske hovedkvarter, som nu var flyttet til Adyar udenfor Madras, hr. og fru Coulomb, hævdede i artiklen at have hjulpet hende med en lang række bedragerier. Se også afsnittet ovenfor om dette. Ægteparret befandt sig der fordi H. P. Blavatsky kendte Fru Coulomb, der var Kristen, fra hendes tid i Cairo i 1870'erne og ønskede at hjælpe hende og hendes mand, da de ønskede hendes hjælp. Ægteparret var ikke særligt teosofiske i deres opfattelse af livet. Men, da The Theosophical Society ikke skelnede til den enkeltes baggrund bortset fra at det søgte at overholde the Society's grundlæggende formål, så kunne de deltage - de deltog dog her som en slags tjenestefolk i en tid hvor den slags var en almindelige del af den vestlige kultur. Fru Coulomb tog sig af de huslige forhold og hr. Coulomb varetog pasningen af Det Teosofiske hovedkvarters bibliotek og pedel arbejde. Spørgsmålet er så hvorfor dette ægtepar vendte ryggen til The Theosophical Society og hvorfor de havde fået adgang til det af de ledende kræfter H. P. Blavatsky og H. S. Olcott, når disse påstod at have så nær en kontakt med det teosofien kalder Mestrene? Dette vigtige spørgsmål søge belyst senere. Da andre spørgsmål trænger sig på og også bør belyses. En anden del af sagen vedrører nemlig Det nystiftede Society for Psychic Research (SPR) og primært deres repræsentant Richard Hodgson, der den gang var 29 år gammel. SPR var en påstået videnskabelig forening til undersøgelse af psykiske fænomener. De sendte den unge Richard Hodgson til hovedkvarteret i Adyar fra England for at granske påstandene, der var blevet fremsat af Coulomb ægteparret i den førnævnte artikel. Han rapporterede, i den såkaldte Hodgson Rapport. - [Hodgson Rapporten findes her på engelsk i den sjældne original udgave gengivet efter speciel tilladelse fra SPR - på D. Caldwells website: First Report of the Committee of the Society for Psychical Research, - Appointed to Investigate the Evidence for Marvellous Phenomena offered by Certain Members of the Theosophical Society] - at alle Blavatskys påståede fænomener var falske. Han mente desuden at H. P. Blavatsky var en russisk spion, og at arbejdet med teosofien var et skalkeskjul for dette og en række bedragerier. Rapporten, der i høj grad baserede sig på Fru og Hr. Couloumbs påstande førte til en del udmeldelser af The Theosophical Society. Men kort efter voksede medlemstallet markant igen, og fortsatte med det i flere år. Før rapporten udgives forlader H. P. Blavatsky sin administrative post som Korresponderende Sekretær i The Theosophical Society i Indien d. 31. marts 1885 for at rejse til Europa og skrive hendes monumentale værk Den Hemmelige Lære, samt senere fortsætte sit teosofiske arbejde der. Hun forbliver dog så vidt vides medlem af The Theosophical Society. Flere ledende medlemmer var på dette tidspunkt mistroiske overfor hende. Hun skriver selv, at der næppe var økonomi til en retssag, og hun hentyder til at f.eks. karmiske forhold ikke tillod offentlige optrædener med psykiske evner overfor en på forhånd partisk retssal og en offentlighed på daværende tidspunkt. Teosofiens (Ikke det samme som The Theosophical Society's) forhold til retssale, love og lovgivere er desuden ofte et andet end den almindelige hverdags gennemsnits-menneskes. - Hele sagen er yderligere kort sammenfattet af H. P. Blavatsky i hendes introduktionsbog: The Key to Theosophy, p. 273-280, 2ed. 1890. Senere i vores nutid er nutidens Society for Psychic Research vendt rundt, og har afvist eller i det mindste nulstillet de konklusioner som den unge Richard Hodgson kom med i 1885. Dette skete i 1986, cirka hundrede år senere, og senere, hvor en af dets ældste nulevende og betydningsfulde medlemmer Vernon Harrison i marts 1997 skriver følgende konklusion om Hodgson Rapporten.
Jeg vil gerne se nogle mere klare referencer før jeg kan acceptere påstande om falsknerier fra H. P.Blavatsky's side. Det tror jeg også andre gerne vil. Visse påstande omkring H. P. Blavatskys rolle i sagen: * Er der ikke kun tale om fodfejl i Hodsgon-rapporten? * Nogle har påstået, at det var en svaghed i Hodgson rapporten, at tingene ikke blev dokumenteret tydeligere, og påstået at man jo heller ikke vidste at afsløringerne 100 år senere blev beklikket på grund af fodfejl. Og jeg må til dels give folk ret i denne påstand. Men, da teosofien søger Sandheden på videnskabelig og filosofisk baggrund baseret på ikke-sekterisk udbredelse af altruisme efter bedste evne, så betyder uvidenhed og fordomme blot at folk ikke er klar til at søge sandheden før de er. Yderligere, så kan vi vel næppe KUN tale om "fodfejl". Hodsgon rapporten rummer så mange klare og tydelige fejl og uvederhæftige påstande, at man i dag eller endda f.eks. i datidens London næppe ville kalde den en brugbar rapport på et akademisk niveau, som er acceptabel på tryk. Men, da det er sådan at det besynderlige forhold at sladderspalte-journalistik huskes bedre end åndelige sandheder og adfærd, så er det det, som har haft den største effekt i eftertiden siden H. P. Blavatsky forlod denne fysiske verden. Men læs selv rapporten og f.eks. Vernon Harrisons rapport fra 1997 om sagen. - The Theosophical Society udformede flere officielle protester efter Hodgson Rapportens fremkomst. Her er nogle af dem. a) MADAME BLAVATSKY’S PROTEST ( H. P. Blavatsky's Collected Writings, vol. 7, p. 8 - ) - b) Og endda Annie Besant som senere bevidst/ubevidst modarbejde teosofiens grundlæggende ide og som senere blev leder af The Theosophical Society. - Se "H.P. Blavatsky and the masters of the wisdom" (1907) - c) Eller af Teosoffen - "DEFENCE OF MADAME BLAVATSKY" af Beatrice Hastings, 1937 (Se evt. Online versionen på Engelsk). - d) Eller teosoffen "Obituary: The "Hodgson Report" on Madame Blavatsky" by Walter A. Carrithers, Jr., år 1963. (Se evt. Online versionen på Engelsk). - e) Eller den teosofiske forfatter "H. P. Blavatsky and the Theosophical Movement" by Charles J. Ryan. Men, der har mig bekendt, ikke været nogen nævneværdige uafhængige og rent akademisk videnskabelige forfattere af ikke-teosofisk slags, der har undersøgt denne sag særligt dybdegående førend Vernon Harrison publicerede ovennævnte rapport, der nulstiller SPR's rolle i sagen. Måske bortset fra K. Paul Johnsons bøger "The Masters Revealed", (1994) og "Initiates of Theosophical Masters", (1995), som er det seneste forsøg på at kaste et falsk lys over teosofiens og H. P. Blavatsky's virke. Men K. Paul Johnson skriver dog: "I lyset af kritikken som er udgået fra disse og andre forfattere, så ser det ud til at Richard Hodgsons bedømmelse af HPB ikke vil tilhøre den historiske." ("Initiates of Theosophical Masters", p.18) Disse forhold er blev analyseret af teosoffen David Pratt i "The Theosophical Mahatmas - A Critique of Paul Johnson's New Myth" og "K. Paul Johnson's House of Cards? A Critical Examination of Johnson's Thesis on the Theosophical Masters Morya and Koot Hoomi" by Daniel H. Caldwell - De Kristne har så vidt vides endnu ikke nulstillet sagen, og vi har visse tvivl om at se noget sådant i den nærmeste fremtid. Årsagen til at der ingen senere fremstillinger er opstået fra almindelig ikke-teosofisk videnskabeligt hold skyldes muligvis, sagen ikke mere kunne skabe sensation og virke skandaløs i pressen. * Hvorfor blev hun ikke og forsvarede sig? * Andre har undret sig over, at H. P. Blavatsky ikke blev i Indien og forsvarede sig imod uretfærdighederne. Men, hun skrev selv, at hun næppe kunne blive i Indien for at forsvare sig i en retssal imod de dybt uretfærdige beskyldninger om at være en russisk spion. Noget sådan ville blot medføre, at de andre påstande om falsknerier også skulle igennem retssagen. Og dette ville alt i alt ødelægge teosofiens sag og The Theosophical Society's omdømme. For H. P. Blavatsky ville uanset resultatet blive mistænkeliggjort eller beskyldt i offentligheden for at være russisk spion. Desuden havde hun efter hvad hun selv sagde i The Key to Theosophy ikke selv penge til en sådan retssag. Og da teosoffer på grund af Karmalovens virke ikke uden videre kan demonstrere deres åndelige psykiske evner i en offentlig retssal, så ville det hele ende i noget nær en katastrofe for den ide Mestrene og de ledende kræfter i The Theosophical Society havde for øje. Nemlig fred mellem verdens stridende religioner, samt andet godt og ikke udbredelsen af retssale der tørster efter nye ofre og opbygning af lynchstemninger. Min opfattelse er, at hun måske skulle have taget Coulomb-sagen i retten alligevel og løbet risikoen. Men, kun måske. Men, det er vanskeligt at bedømme sagen i dag med mindre man ved besked og levede på det pågældende tidspunkt. Den viise læser bør forstå at teosofien sådan ikke primært beskæftiger sig med politik og af visse etiske årsager ikke på alle måder kan støtte etableringen af eller vedligeholdelsen af retssale og lovgivning sådan som de eksisterede den gang eller som de eksisterer nu. Dette har H. P. Blavatsky klart omtalt i hendes bog "Nøglen til Teosofien" - s.54-55, anden udgave, 1890). Et synspunkt som jeg kun kan støtte. * H. P. Blavatsky om den Russiske Spion-anklage * "Hr. Hodgson har offentligt proklameret at jeg er en Russisk spion. Læs det vedlagte brev som jeg har til hensigt at sende ham, og du vil forstå situationen. Oakley siger at han er blevet gal! At kalde mig en Russisk spion ved en offentlig middag, når disse d-d mine landsmænd udøver deres tricks på den anden side af Himalaya er nok til at få mig buret inde af Ang: In: alene på grund af mistanke. Selv Hume var forfærdet over hans sprogbrug og påpegede overfor ham, at han ikke var i England. Og nu hvor en sagfører og Subba Row har krydsforhørt ham og Oakley og Olcott tog hen til ham og forlangte en forklaring på alle beviser om hvorvidt jeg var en Russisk spion ikke indebar en svækkelse. Coulomb stjal et "mærkeligt udseende papir" og gav det til missionærerne med forsikringen om at det var en kode brugt af Russiske spioner(!!) De tog det til Politi Kommissæren, og fik de bedste eksperter til at undersøge det, sendte det til Calcutta i fem måneder og satte himmel og jord i bevægelse for at finde ud af hvad koden betød og-opgav det nu i fortvivlelse. "Det er noget af dit vås" siger Hume. "Det er en af mine Senzar MSS," svarer jeg. Jeg er helt overbevist om det, for et af eksemplarerne i min bog med nummererede sider mangler. Jeg trodser enhver bortset fra en Tibetansk okkultist i at finde ud af, om det ikke er sådan. Under alle omstændigheder har missionærerne gjort deres bedste for at bevise at jeg er en russisk spion og har fejlet- mens Hr. Hodgson har proklameret offentligt at jeg er en sådan. Er det fair og nobelt og ærligt? vær venlig at spørge Hr. Myers. Og nu til Hr. Humes teori om at der ikke er nogen Mahatmaer og hele Hovedkvarteret er involveret. Vi er alle svindlere og forfalskere af Mahatma K. H.'s håndskrift. Stakkels Olcott er klar til at begå selvmord. Der er en ende på fænomenerne, for evigt - i det mindste med hensyn til reklamering om dem-og nu kan i alle vinke farvel til undervisning og Mahatmaer. Subba Row gentager at de hellige skrifter blev vanhelliget og sværger at han aldrig vil åbne sine læber overfor en Europæer om okkultisme." (THE LETTERS OF H. P. BLAVATSKY to A. P. SINNETT, p.76-77) Yderligere så taler Mahatma brev nr. 4 fra 1880 imod den tanke at Mester KH skulle være involveret med russerne i denne sammenhæng. "For, jeg kan i fortrolighed fortælle dig, at Rusland gradvist samler sine styrker med henblik på en fremtidig invasion af dette land under påskud af en Kinesisk Krig. Hvis hun ikke får succes så vil det skyldes os; og der i, vil vi i det mindste fortjene din taknemlighed. Så du ser, vi har vigtigere sager end små organisationer at tænke over; alligevel, må T.S. ikke blive overset. Affæren har taget en drejning, som, hvis ikke vel guidet, muligvis kan medføre meget onde forhold. Genkald i bevidstheden lavinerne i dine beundrede Alper, som du ofte har tænkt på, og husk at i begyndelsen er deres masse lille og deres bevægelse lille. En banal sammenligning kan du sige, men jeg kan ikke tænke på en bedre illustration, når jeg ser på den gradvise opsamling af ufarlige begivenheder, som vokser sig til en truende skæbne for Theos. Soc."Det vil sige at Mestrene er involveret med politik ud fra et esoterisk niveau. The Theosophical Society var eller er ikke. At Kina så senere invaderede Tibet er vel sagtens ikke ensbetydende med at Mestrene så var enige i den adfærd. Der er nogle der har fremsat den påstand, at H. P. Blavatsky var en spion, fordi hun mødte Sir Richard Francis Burton. Og den Indiske efterretningstjeneste vides i dag, at have holdt øje med H. P. Blavatsky allerede i 1879, da hun ankom til Indien. Følgende brev fremlægges af K. Paul Johnson i hans bog "The Masters Revealed: Madam Blavatsky and the Myth of the Great White Lodge": H. P. Blavatsky skrev et brev til den vigtige engelske teosof fru Sinnett, BREV Nr. XLV, 23. Juli, 1885. Det var tiden hvor H. P. Blavatsky havde forladt Indien efter Coulomb-skandalen og Hodgson rapporten. Flere af hendes teosofiske venner have forladt hende, enten for at beskytte deres eget navn og rygte overfor sladderpressens spalter eller for at beskytte deres familier, eller fordi de havde mistet troen på H. P. Blavatsky og Mestrenes lære, osv. osv. H. P. Blavatsky skrev, 23. Juli, 1885: "MY DEAR MRS. SINNETT,"... "Min kæreste Fru Sinnet-mit hjerte er gået itu, fysisk-nedbrudt og moralskt. For det første er jeg ligeglad; Mester vil sørge for at det ikke brister, så længe jeg er behøvet; for det andet, så er der ingen hjælp. Mester kan, og må ikke interferere med karma. Mit hjerte er ikke gået itu på grund af det, som mine åbne og synlige fjender har gjort, -dem afskyr jeg; men på grund af selviskheden, og svag-hjertetheden overfor mit forsvar, var jeg klar til at udgyde den sidste dråbe af liv i mig, opgive ethvert håb, for den sidste skygge af-Jeg vil ikke sige lykke-men hvile og komfort i dette torturens liv, for den sag jeg tjener og [så vel] for enhver sand Teosof. Denne forræderi-atmosfære af blide og sympatiske ord, udtrykkende den yderste selviskhed fra bunden af dem, uanset det skyldes svaghed, eller ambition- var noget frygteligt. Jeg vil ikke nævne navne. Med nogle, med de fleste af dem, vil Jeg forblive på god fod ind til min sidste dag. Jeg vil heller ikke tillade dem at formode at jeg så direkte igennem dem fra først til sidst. Men, jeg vil aldrig-ej heller hvis jeg ville, glemme den for-evigt-uforglemmelige nat under min sygdoms krise, da Mester, før han krævede et vist løfte fra mig, afslørede ting overfor mig, som han mente jeg burde vide, før jeg afgav my løfte overfor ham til det arbejde han spurgte mig om (ikke beordrede som han havde ret til) at gøre. Den nat, hvor Fru Oakley og Hartman og alle undtagen Bowajee (D.N.), forventede at jeg hvert minut ville trække vejret sidste gang- da lærte jeg alt. Jeg blev vist hvem der havde ret og hvem der ikke havde (uforvarende) og hvem som var fuldstændigt forræderiske; og en generel skitse fremlagt for mig af hvad jeg kunne forvente. Oh, jeg fortæller dig, jeg har lært ting den nat-ting som har præget dem selv for-evigt i min Sjæl; sort forræderi, formodet venskab med selviske formål for øje, tro på min skyld, og alligevel en beslutning om at lyve for at forsvare mig, da jeg var en belejlig platform at opstige ved, og jeg ved ikke hvad! Menneskets natur så jeg i denne korte stund, da jeg følte en af Mesters hænder på mit hjerte, forbydende det at stoppe og så den anden fremførende en sød fremtid for mig." Sandheden er, at der endnu ikke selv efter over 120 år er fremkommet et eneste konkret og tydeligt bevis på, at H. P. Blavatsky skulle have været en russisk spion. Ikke skyggen heraf. Det hele er ikke andet end en ondsindet løgn, som er bedst egnet til at fodre pressens sladderspalter med, og visse fanatiske religiøse menneskers smagsløg. * H. P. Blavatskys forsvar til A. P. Sinnett, andre og offentligheden * H. P. Blavatskys forsvar til A. P. Sinnett er et glimrende eksempel på hvad H. P. Blavatsky mente om hele sagen. Hvis dette forsvar sammenholdes med det H. P. Blavatsky skrev i en artikel til A. P. Sinnett omkring januar 1886 kort efter Hodgson Rapportens fremkomst. Denne artikel hed "TO THEOSOPHISTS AND MEN OF HONOUR" og var skrevet med henblik på offentliggørelse. A. P. Sinnett var ikke helt enig med H. P. Blavatsky og hendes venner i artiklens tonefald og udgav en nedtonet version af den i hans egen artikel The “Occult World Phenomena” and the Society for Psychical Research (London: George Redway, 1886. 60 pages). H. P. Blavatsky skriver klart og tydeligt til A. P. Sinnett at en af årsagerne til hendes artikel var Hodgson Rapportens uretfærdige anklager om at hun var en russisk spion og at hun havde forfalsket fænomener sådan som Fru Coulomb havde beskyldt hende for og flere andre lignende ting. * Solovyoff breves anklage imod H. P. Blavatsky * Hr. Solovyoff, var søn af den distingverede Russiske historiker, attache til den Kejserlige Ret, og ham selv en velkendt forfatter. Har skrev senere en bog om H. P. Blavatsky for at nedgøre hende, da han blev nægtet en omgående optagelse som chela hos Mestrene. En af årsagerne til beskyldningerne mod H. P. Blavatsky har haft så stor styrke skyldes blandt andet Solovioff havde betydelig status, og at hans beskyldninger var meget ondskabsfulde og usande, men svære at modbevise - især overfor sladderspalterne i pressen i datidens Europa og andre steder. Da Hodgson Rapporten fremkom opsagde Solovyoff sit medlemskab i SPR fordi han opfattede dens indhold som et slag i ansigtet (H. P. Blavatskys letters to A. P. Sinnett p. 137, og BEATRICE HASTINGS AND THE “DEFENCE OF MADAME BLAVATSKY”, 1937 ) Sagen om Solovyoff's beskyldninger fremstår i dag som påstand mod påstand. Men Solovyoff har jo selv klart skrevet i hans egen bog og så vidt vides i breve, at han har set en Mester, nemlig Morya. Derfor virker Solovyoff ikke så sandfærdig som man skulle tro ved en overfladisk betragtning. * Var det ikke kun H. P. Blavatsky, der mødte Mestrene Morya og Koot-Hoomi? * Det er et dokumentarbart faktum, at mere end 25 personer påstod at have set eller været i kontakt med Mestrene på Blavatsky's tid. Også begivenheder, hvor enten Hr. og Fru Coulomb ikke har været til stede. Så spørgsmålet må også blive at hvis fænomenerne til dels var ægte, hvorfor så overhovedet snyde med dem? Senere er der gået inflation i Mestre, og mange New Age grupper har påstået at være i kontakt med dem. Men, som vi teosoffer siger: Et Træ kendes på dets frugt. - At Mestrene findes er utvivlsomt et faktum, og et som jeg selv gerne vil bekræfte. Og de som mangler uselvisk adfærd og visdom eller som søger at tjene penge på dem er sandsynligvis ikke de som har den største kontakt med Mestrene. Her er nogle af de historiske personer som sagde de havde kontakt med Mestrene mens H. P. Blavatsky levede. Nogle af de 25 personer kan her nævnes ved navn og de engelske kilder kan efterforskes: Henry S. Olcott, Damodar K. Mavalankar, A. P. Sinnett, Martandrao Babaji Nagnath, Vsevolod S. Solovyov + Yuliana Dmitrievna Glinka, Bhavani Shankar, Ross Scott, William Eglinton, Mohini M. Chatterji, Nobin Krishna Bannerji, J.N. Ghosal, G. Soobiah Chetty, William T. Brown, Franz Hartmann, og Vera P. de Zhelihovsky m.fl. (Se her foreløbig udgave af D. Caldwell og "Beatrice Hastings' SOLOVYOFF'S FRAUD, 1988, pp. 27–29." ) Konklusion: Jeg vil gerne se nogle mere klare referencer før jeg kan acceptere påstande om falsknerier fra H. P. Blavatsky's side. Det tror jeg også andre gerne vil. En af de store problemer for nutidens anklager imod H. P. Blavatsky er at de folk som anklagede hende har sørget for at de originale breve og dokumenter, som man fra Blavatskys side fejlagtigt tillagde hende, at de nu er forsvundet og ikke kan findes nogen steder. Så der står sagen i dag. Påstand mod påstand, en uvidenskabelig rapport og manglende eller bortkommet konkret dokumentation, og vidner der i dag er afgået ved døden. Tilbage står i mine øjne en stor personlighed, der blev udsat for meget foragt og ondsindede angreb fra mange sider - og som samtidig formåede at fremstille en lære, der søgte at skabe fred mellem verdens største religioner i en ærlig søgen efter sandheden om livet, - i stedet for at man tog patent på noget, som KUN baserede sig på tro og uintelligente konklusioner. En lære, som stadig har meget at tilbyde det eftertænksomme menneske, der søger sandheden om livet. Og som stiller spørgsmålene: Hvor kommer vi fra? Hvor går vi hen? Er der liv efter døden? Er der en mening med livet? Er det hele bare tilfældigt? - Og teosofien svarer på benægtende på det sidste spørgsmål og siger klart: NEJ. 6. H. P. Blavatsky hadede IKKE Jesus lære. H. P. Blavatsky hadede IKKE Kristendommens lære som den oprindeligt blev fremført af Jesus, eller den som mere præcist blev kaldt Joshua Pandira. Men, hun søgte ud fra medfølelse og uselviskhed at forklare de Kristne hvor tåbeligt de bærer sig ad, samt at afhjælpe Kristendommens mange onder og angstskabende tankegange, som jo ofte baseres på blind tro i stedet for sund fornuft og et reelt forsøg på at følge Jesus bud, som H. P. Blavatsky fandt stadig til dels var til meget stede i Bjergprædikenen fra Evangelierne. En af de store forskelle på teosofien er, at den opfordrer til en åben fordomsfri søgen efter sandheden om livet og IKKE til en fanatisk tro og hævdelse af at have fundet Sandheden om livet, uanset hvor snæversynet - og uden visdom - den måtte være. H. P. Blavatsky mente med viden fra sine Mestre, clairvoyante evner og meget vigtigt ved dokumentation at de Kristne havde fordrejet og forvrænget den oprindelige Kristne lære og søgte, ud af godhed og venlighed at få folk til at forstå dette. Citat: H. P. Blavatsky skrev: "The Society som blev grundlagt for at helbrede Kristendommens klare og tydelige onde forhold, for at undgå snæversyn og intolerance, hypokondri og overtro og for at kultivere sand universel kærlighed selv overfor idiotiske udyr." (The Collected Writings of H. P. Blavatsky, vol. 7, p.246 - på engelsk) Citat: H. P. Blavatsky om altruisme: "Evnen at vide kommer ikke fra boglige studier heller ikke fra filosofi alene, men mest fra den aktuelle praktisering af altruisme i handling, ord, og tanke; for denne praktisering opløfter sjælens omslag og tillader lyset at skinne ned i hjerne-bevidstheden. Da hjerne-bevidstheden er den som opfatter i vågen tilstand, så bør den rengøres for sanse-opfattelse, og den sande måde at gøre dette er at kombinere filosofi med den højeste ydre og indre egenskab." (Artiklen "H. P. Blavatsky, Conversations on Occultism" af H. P. Blavatsky) Citat: H. P. Blavatsky om altruisme: "For sand Teosofi ER ALTRUISME, og vi kan ikke ofte nok gentage det. Det er broderlig kærlighed, fælles hjælp, uophørlig hengivenhed overfor sandheden. Hvis mennesket blot ville realisere at kun i disse kan sand lykke findes, og aldrig i velstand, besiddelser og selviske gratificeringer, så vil de mørke skyer rulle væk, og en ny menneskehed vil fødes på jorden. Så, vil den GYLDNE TIDSALDER sandelig være her." (Artiklen "H.P. Blavatsky, Our Cycle and the Next" af H. P. Blavatsky) Citat: H. P. Blavatsky om altruisme: "Den som ikke praktiserer altruisme; han som ikke er beredt på at dele sin sidste skilling med en svagere eller fattigere end sig selv; ham som undlader at hjælpe sit medmenneske, uanset race, nation, eller tro, når-som-helst og hvor-som-helst han møder lidelse, og den som vender det døve øre til den miserable menneskehedens råb; han som hører en uskyldig person blive bagvasket uanset om det er en med-Teosof eller ikke, og som ikke tager ham i forsvar som han ville med sig selv - er ikke en Teosof." (H. P. Blavatsky i tidsskriftet Lucifer, November 1887) 7. Visse andre beskyldninger imod H. P. Blavatsky. A. Hjernevask: Påstanden er, at H. P. Blavatsky gik ind for "Hjernevask". Og teosofiens lære hjernevasker folk. Dette afviser H. P. Blavatsky teosofien klart. The Theosophical Society er grundlagt for at dets medlemmer kan optræde som søgende efter sandheden. Dette nævner dets motto: "Der er ingen Religion Højere end Sandheden". Og i det oprindelige Theosophical Society kunne enhver deltage som medlem uanset sin religiøse tro. Blot skulle motivet være en søgen efter sandheden og en villighed til at sammenligne ens egen lære med andres i forbindelse med sammenlignende studier af verdens filosofier og religioner på et videnskabeligt grundlag. Samt en bestræbelse på overholdelse af det første formål af de angivne tre hovedformål. Der er ikke nogen dogmer, men en fordomsfri indstilling tilskyndes. Det gælder ligeledes blandt de som følger deres egen version af teosofisk lære, da de nemlig kunne tage fejl. --- B. Fordomme omkring Swastika'et: Swastika'et er forklaret i en artikel om teosofiens logo, som det blev angivet på H. P. Blavatsky's tid. Her følger forklaringen fra denne artikel. Swastika'et blev brugt lang tid tilbage i tid i mange folkeslag på kloden. Det blev næsten altid tillagt noget positivt og lykkebringende. Swastikaet er et symbol og intet andet. Alle symboler kan tillægges en positiv god betydning og en negativ og evt. ond betydning. Et symbol er i selv selv ikke ondt eller endda nødvendigvis godt. Det er hvad vi tænker, som er vigtigt. Om vi tænker negativt og snæversynet f.eks. på grund af uvidenhed eller om vi tænker medmenneskeligt osv. Dette symbol, swastikaet, er for nylig i vores historiske tid blevet misbrugt på det groveste til afskyelige og onde formål. Nogle bruger det i dag til formål som ikke har så meget med visdomslærens grundlag at gøre. Visdomslæren bryder sig ikke om dette. I gammel tid havde det en meget positiv betydning og var et symbol på selve skabelsen. Det kan findes i de gamle kulturer i utallige lande og blev som regel tillagt en lykkebringende symbolik. Buddhister og Hinduister anser det for at være et lykkebringende symbol. Det har i øvrigt, hvad historikere anerkender, i gennem tiden været udbredt til omtrent alle egne af verden. Swastikaet eller svastikaet symboliserer utallige ting og forhold. Det symboliserer evolutionen i kosmos og kaldes det Gnostiske Kors Dets form er f.eks. et udtryk for en spiralgalakse, der langsomt drejer rundt. Og det er swastikaets arme, som svarer til galaksens arme, og deres bøjning er et udtryk for bevægelse. I den naturlige verden forekommer Swastikaet både som DNA-molekyle, krystaller, fraktaler, eller i større skala som tropisk cyklon eller orkan, og så også som spiral-galakser. Swastikaet var hos gamle kulturer og er også i dag et symbol for solen, ildsolen, der drejer rundt. Så på grund af at dette symbol kan siges at findes i vores natur og i universet, så er det et vigtigt symbol for skabelsen. Cirklen, omkring Swastikaet i det teosofiske logo var et udtryk for Logos kraft - og gør Swastikaet ikke-fallisk eller ikke-chauvinistisk. C. Race-teori: Race-teorier er der mange af. Der er racisme som sådan spredt ud blandt mange mindre grupper i dag og tilbage i tiden. Især Nazisternes race-teori, angives ofte fra tid til anden blandt overfladiske kommentatorer og forfattere til at stamme fra Teosofiens lære. Eller man søger at påvise at teosofiens lære er racistisk. Men selve The Theosophical Society's 3 hovedformål indeholder en omtale af at racer ikke spiller nogen roller for medlemskab af the Society. (Se de tre hoved formål for The Theosophical Society her i artiklen om H. P. Blavatsky.) - Yderligere så er der beskyldningerne i forbindelse med at teosofien selv har en race-lære, f.eks. især sådan som den er angivet af H. P. Blavatsky, teosofiens toneangivende grundlæggende forfatter. H. P. Blavatsky's lære om rod-racer, under-racer, og andre grupper af racer indebærer IKKE nogen racisme med henblik på at nogen race eller racer er andre overlegne, og at de underlegne skal behandles nedrigt, umoralsk eller slås ihjel, sådan som f.eks. Nazisterne gjorde det i tiden før og under 2. verdenskrig. Den lære H. P. Blavatsky og andre teosoffer fremstillede om rodracer på H. P. Blavatsky's tid er en lære, som ikke så meget vedrører menneskets fysiske hylster, som det vedrører dets tanke-følelses-legeme (Kama-Manas). Se fra en teosofisk synsvinkel inkarnerer vi mennesker i cyklusser. I disse er vi underlagt en karma, der kan siges at have racemæssige karaktertræk. Hvor der med ordet "race" her menes - karmiske forhold vedrørende menneskets kama-manas cyklusser, når det inkarnerer i denne fysiske verden, og dermed også den kultur de fødes i. At disse forhold i nogen grad har med menneskets fysiske hudfarve at gøre, skyldes til dels at forskellige kulturer rummer folkeslag med forskellig hudfarve. Eller måske retter gjorde, da situationen i dag er meget forandret siden H. P. Blavatsky levede. I dag lever mange lande og kulturer med blandede folkeslag fra forskellige kulturer, hvor mange grupper med forskellige hudfarver indgår. Når H. P. Blavatsky omtaler at en bestemt under-race til menneskehedens nuværende rod-race er mere "fremskreden" eller snarere højere placeret i skalaen over under-racer, så betyder det blot, at denne gruppes åndelige udvikling (dvs. medfølelsesgrad) er mere fremskreden end den anden gruppes. Men det betyder også, at den pågældende gruppe har udviklet åndelige facetter som den anden gruppe ikke har, og vice versa. Netop fordi de forskellige kulturer kultiverer forskellige karaktertræk i menneskets tanke-følelses-legemer (Kama-Manas). Når H. P. Blavatsky derfor et sted i sine skrifter, omtaler Jøderne som en kunstig race skyldes det dels det forhold, at denne race (dvs. ideologiske gruppe - efter Blavatsky's egne teosofiske tankegang) karmisk betragtet opererer som en separatistisk materialistisk race. Det ville i nutidig tale være korrekt i stedet at sige at den jødiske gruppes religion eller livssyn opererer som en kama-manasisk seperatist gruppe, i stedet for at bruge ordet "race". For den Jødiske doktrin til dels bygger på en lære, der ikke oprindelig stammer fra visdomslæren, som ellers findes i de store verdensreligioners oprindelige lære. De stammer fra ca. 8.000 fvt. i India, og var en gruppe udstødte brahminer - A-Brahm (Ingen Brahman). De stammer fra den kaukasiske race, lige som de Aryanske folkeslag. Derfor er de på en måde en kunstig "race", eller befolknings-kultur med en materialistisk præget religion. At den i dag af nogen tolkes som noget andet ændrer ikke det faktum, at den i mange århundreder har optrådt på den måde. Blandt andet da jøderne ofrede til guden Molok. Jødernes hebraiske sprog siges at være lånt fra Egypterne og muligvis kopterne og andre. Alt dette ifølge Blavatsky's lære. Yderligere, så indebærer Blavatsky's lære, at den jødiske race udmærket kan have og har haft indviede og viise der inkarnerede som jøder. Derfor findes der jo også ikke-materialistiske jøder. Det samme gælder andre under-racer, og vedrører karmalovens måde at operere på. (The Secret Doctrine, vol. 1, p. 313, 374, Vol. 2. p. 95, 200#, 471# ). Yderligere bør det bemærkes, at næsten alle indfødte vesteuropæere i dag til dels stammer fra jøderne på grund af blandede ægteskaber mellem forskellige kulturer gennem århundreder. Nazismen versus Den Aryanske race eller Blavatsky's femte rodrace. Det skal også nævnes at den nuværende rod-race den femte, som de fleste af vores klodes racer ifølge H. P. Blavatsky tilhører i menneskehedens nuværende tidsperiode, ikke stammer fra Grækenland, sådan som nogle har tendens til at påstå om teosofiens lære, hvor de søger at kæde den sammen med Nazisterne og den rene hvide europæer. H. P. Blavatsky sagde at denne rod-race har sit udspring i det centrale Asien eller snarere nord for dette. H. P. Blavatsky skrev:Dette synes at vise at H. P. Blavatsky anser den Aryanske race for at have mange hudfarver og grundlag. Og der synes ikke at være et grundlag for at den ene hudfarve eller knogleopbygning er mere betydningsfuld en den anden sådan som folk der ønsker at relatere teosofiens lære til Nazismen påpeger om H. P. Blavatsky's lære. H. P. Blavatsky skrev:Dette viser at H. P. Blavatsky anser den Jødiske race som hun dog kalder en kunstig race, (fordi den er af Aryansk oprindelse blot med en speciel separatistisk karmisk cyklus; The Secret Doctrine, vol. 2, p. 471), for at være Aryansk. Se også "The Secret Doctrine" by H. P. Blavatsky, vol. 2, p.768; der viser at den Aryanske race stammer fra et område nord for Asien og ifølge H. P. Blavatsky tilsyneladende det nordlige Amerika! Og nu til et vigtigt citat som ofte bruges imod H. P. Blavatsky's lære om teosofi og altruisme og karmalære. H. P. Blavatsky skrev:Dette ovennævnte citat bruges ofte af de der beskylder H. P. Blavatsky for at nedgøre Jøderne og skabe en grobund for at bekæmpe Jøderne og endda måske også Araberne. Men, det er jo klart ikke, det som H. P. Blavatsky søger at motivere folk til. For som H. P. Blavatsky og grundlæggerne af The Theosophical Society fastlagde fra starten så var deres sigte altrusime i dybeste forstand og at bekæmpe dogmer i enhver form, da disse blev anset som klare forhindringer med hensyn til at skabe altruisme og et menneskehedens broderskab; dvs. fællesskab, og ende striden mellem verdens religioner. Alle var velkomne i det The Theosophical Society uanset hudfarve, køn, race osv. Så der er ikke noget grundlag for at beskylde H. P. Blavatsky eller The Theosophical Society i sit oprindelige grundlag i perioden 1875-1891 for den slags ting. Yderligere som det kan ses nedenfor, så vægtlagde H. P. Blavatsky den østlige lære og ikke lande med dogmer og dermed ikke de vestlige landes kristne dogmer katolske eller protestantiske dogmer. (Se The Collected Writings of H. P. Blavatsky, vol. 7, p.246; "The Society som blev grundlagt for at helbrede Kristendommens klare og tydelige onde forhold, for at undgå snæversyn og intolerance, hypokondri og overtro og for at kultivere sand universel kærlighed selv overfor idiotiske udyr." og også "Nøglen til Teosofien" af H. P. Blavatsky, s. 270; "Børn bør frem for alt læres selvtillid, kærlighed til alle mennesker, altruisme, fælles velgørenhed, og frem for alt, at tænke og ræsonnere for sig selv.") H. P. Blavatsky skrev: H. P. Blavatsky skrev: H. P. Blavatsky skrev:Der er mere info nedenfor som taler imod at H. P. Blavatsky på nogen måde skulle være racist eller skulle kunne kædes sammen med Nazismens race-lære og sindsyge aggressioner. DNA hygiejne. DNA hygiejne må anses for at være et underpunkt til ovennævnte forhold om racer. Omtalte teosofien DNA hygiejne i H. P. Blavatsky's tid? Nej i det mindste ikke direkte og slet ikke som Nazister uden tanke på medfølelse og Karmalovens virke. (The Secret Doctrine, vol. I. p. 54, 94, 222, og vol. II, p. 602-608) Men H. P. Blavatsky omtalte at menneskeheden for mange årtusinder siden var af en anden struktur. Mennesket var ifølge H. P. Blavatsky uden "ben", dvs. uden faste knogler en gang i fortiden. Men, denne udvikling skete ifølge teosofien i overensstemmelse med menneskehedens evolution og karmaloven. (The Secret Doctrine, vol. 2, p. 129 og 193). DNA hygiejne er et nyere begreb i forbindelse med Nazisternes koncentrationslejre og blandt andet nazisternes lære om racer, hvor visse gener blev søgt fremmet og andre brutalt undertrykt. Nazisternes lære herom er særegen og rummer en lære om frenologi og andre forhold. - Nutidens moderne samfund beskæftiger sig også med DNA-hygiejne blot på en anden måde en Nazisterne gjorde. Her søges blandt andet visse gener fremmet UDEN brutal undertrykkelse af andre racer eller gener, siges der. Det sker hos forældre-par, der søger at få et barn med f.eks. brune øjne eller et barn som ikke har handicap eller andre forhold. Yderligere så foregår der en mindre politisk orienteret debat om hvor vidt der politisk skal foretages initiativer omkring disse forhold, for at til gode se forældre-pars ønsker. Ønsker som ofte blot er ret så egoistiske. Da teosofiens lære, som den blandt andet er blevet fremlagt af H. P. Blavatsky, kun søger altruisme i sin levevis, så kan teosofiens lære (der ikke er lig med The Theosophical Society's aktiviteter, men et ideal) næppe på nogen måde sammenlignes med Nazisternes lære. At nogle kan få denne tanke, må teosofferne af gode grunde klart stille sig uforstående overfor. D. Var H. P. Blavatsky ikke Buddhist?: Jo. Hun omtaler selv, at hun var Buddhist. Men hun var ikke Buddhist i den forstand som de fleste i denne tid forstår det. Hun var en esoterisk Buddhist. At følge en sådan lære indebærer at man ikke klynger sig til formuleringer, der er bogstavelige og ikke følger intetsigende ritualer eller det døde bogstav i den lære man fremsætter eller følger. H. P. Blavatsky kendte udmærket den Buddhistiske lære. Hun blev optaget i en bestemt version af den sydlige Buddhisme i Ceylon sammen med hendes ven H. S. Olcott. En ikke-ortodoks retning. Hun lærte i hendes yngre dage om den Nordlige Buddhisme, i dens stærkt esoteriske version. H. P. Blavatsky sagde:I hendes bog The Key to Theosophy udtaler hun klart at teosofiens lære ikke er Buddhisme, men at den har en god del fællestræk med dens esoteriske version. Hun omtaler også et andet sted, at teosofien har en god del fællestræk med de indiske Upanishader, når de forståes esoterisk og ikke ved at læse deres lære bogstaveligt. (Se f.eks. "WHAT SHALL WE DO FOR OUR FELLOW-MEN?", af H. P. Blavatsky, 1889) Derfor er det mindst lige så fair at sige at H. P. Blavatsky var en esoterisk Buddhist, esoterisk Hindu, og endda esoterisk Gnostiker osv. hvis vi skal tro på hendes mange ord om hvad teosofien repræsenterer. Samtidig med den ikke-sekteriske teosofi som H. P. Blavatsky var med grundlægger af, fremkom en synstese-skabende bevægelse kaldet Rime Movement, hvor den kendte og meget respekterede Jamgon Kongtrul (1813-1899) var med-grundlægger. Rime Movement findes den dag i dag og støttes af flere ledende indenfor Tsong-Khapa's Gelugpa Buddhister. H. P. Blavatsky nævnte at den mest esoteriske af Gelugpa Buddhisternes kendte retninger var Prasanga (Prasangika) retningen, som har store ligheder med den oprindelige Adwaita Vedanta lære. Følgende udtalelse ville sikkert vække interesse og kaste lys over et i gennem mange år upåagtet emne. H. P. Blavatsky's berømte værk "The Secret Doctrine" (på dansk: Den Hemmelige Lære) er så vidt vides i dag baseret på en bestemt esoterisk version af Kalachakra Tantraen, som ikke reelt er Buddhistisk, men som bruges af visse Buddhister og i mange forskellige versioner. Denne esoteriske, ikke den eksoteriske, version synes i skrivende stund ikke umiddelbart offentlig tilgængelig. H. P. Blavatsky omtaler i nedenstående, at værket som hendes bog The Secret Doctrine bygger på er Kiu-Ti, også kaldt rGyud-sde med tilhørende kommentarer og en speciel tilhørende ordbog, og at denne version var i Teshu Lamaens besiddelse i Shi-Gatze i Tibet, da H. P. Blavatsky levede. I dag er situationen en anden. Bogen kan sikkert efterspores, men oversætte den er vanskeligt, da visse Tibetanske tekster med ideogrammer m.m. er næsten umulige at oversætte. Det kan passende i denne sammenhæng bemærkes at H. P. Blavatsky sagde følgende om Mysterie-sproget i hendes værk The Secret Dcotrine: "Besynderligheden ved dette sprog var at det kunne indeholdes i et andet, skjult og ikke blive opfattet, undtagen ved hjælp af speciel instruktion; bogstaver og stavelses-tegn repræsenterer på den samme tid kræfter eller betydning for tal, for geometriske former, billeder, eller ideogrammer og symboler, hvis designede omfang vil være bestemt ved hjælp af parabler i form af beretninger eller dele af beretninger; mens det også kunne fremsættes adskilt, uafhængigt, og forskelligt, ved billeder, i stenarbejde, eller i jordformationer."Her følger mere om selve Dzyan Stanzas som i dag endnu ikke officielt er fundet af nogen akademiker eller andre til offentliggørelse. Men hør hvad H. P. Blavatsky siger om værket, som mange i dag anser for at være en special esoterisk udgave af Kalachakra Tantraen. H. P. Blavatsky efterlod følgende ikke-publiserede skrift: "LAM-RIMs" og DZYANs HEMMELIGE BØGEREn kort kommentar: Det vides at flere teosoffer i denne tid arbejder på at søge mere viden om dette emne. Kalachakra Tantraen og dens kommentarer vides især at blive lagt vægt på af Gelugpa Buddhisterne. Selv dens eksoteriske udgave rummer, på trods af flere fejl, mange interessante betragtninger der svarer til H. P. Blavatsky's fremlagte teosofiske lære. Kalachakra Tantraen er selv i dag ikke et almindelig bredt accepteret del af Buddhismens grundlæggende værker, og dens for de fleste ukendte hemmeligholdte esoteriske udgave kan næppe omtales på denne måde, næppe når der tales om almindelig ortodoks Buddhisme. Det Hvide Dynasti og Den Hemmelige Maitreya bog: En del af H. P. Blavatsky's værk Den Hemmelige Lære blev uden tvivl skrevet baseret på værket "Ratna-gotra-vibhaga". Det kendes meget sikkert også som the Secret Book of Maytreya. Blavatsky forbinder hendes store værk Den Hemmelige Lære (the secret Doctrine) med det ovennævnte værk i et brev til teosoffen A. P. Sinnett. (Ham med de mange breve fra Mestrene). Her refererer hun til en hemmelig Maitreya bog. Jeg har færdiggjort et enormt indtroduktions kapitel, eller Præambel, Prolog, kald det hvad du vil; blot for at vise læseren at teksten som den forløber, hver sektion begyndende med en oversat side fra Book of Dzyan og the Secret Book of "Maytreya Buddha" Champai chhos Nga (i prosa, ikke de fem bøger kendt i vers, som er blindgyder) ikke er fiktive.På grund af denne læres lighed, så er det sandsynligt at Ratna-gotra-vibhaga, er det samme som the Secret Book of "Maytreya Buddha". Især fordi den repræsenterer det samme standpunkt indenfor H. P. Blavatsky's lære i The Secret Doctrine. Værket Ratna-gotra-vibhaga findes i dag oversat til fattigt Engelsk via forfatteren Takasaki, skrevet i 1966. Værket kendes også under navnet Uttara-tantra-shastra (Den Ultimative Doktrin) indenfor den Tibetanske tradition; og siges at stamme fra Nagarjuna's corpus af værker, som anerkendes i deres rene esoteriske udgaver. Her er det igen vigtigt at fastholde, at H. P. Blavatsky's fremlægning vægtlægger at man ikke søger at læse esoteriske tekster bogstavligt, og den prosa verison H. P. Blavatsky omtaler kunne være en anden ukendt udgave. Indenfor esoterisk Buddhistisk tradition transmitteres prosa tekster ofte "oralt", dvs. ved højere og lavere former for kommunikation mellem lærere og elev. - Denne bog Ratna-gotra-vibhaga indeholder en syntese af tathagata-garbha eller en "Buddha-matrix" lære. Værket åbner med at liste 7 vajra-emner. Vajra betyder diamant. Det vil sige at teksten er givet fra et ikke-dualistisk standpunkt, og at almindelige åndelige begynder-læsere ikke skal regne med umiddelbart at kunne forstå tekstens indhold. Det er formodentlig skrevet ved brug af Mysterie-sproget som H. P. Blavatsky omtaler, og som jeg kort berørte for lidt siden ovenfor. En tidlig Kinesisk forfatter, Fa-tsang (d.712) placerer værket ovenfor de tre almindeligt acceptere kategorier, som er Hinayana, Madhyamaka og Yogacara. Den åndelige gruppe som brugte dette værk mest vides at være Buddhister. Om The Secret Doctrine og vanskeligheden ved at læse dette værk siger H. P. Blavatsky f.eks. om en af hendes Stanzas følgende. H. P. Blavatsky sagde:Det er interessant at H. P. Blavatsky her umiddelbart kan siges at påstå at de forskellige Dzyan Stanzas kan læres, men kun hvis man er oplært i Østlig allegori. Yderligere sagde H. P. Blavatsky nogle interessante ord om allegorier og brugen af ord i tekster. H. P. Blavatsky sagde:Det ses her af, at H. P. Blavatsky i alle sine skrifter søgte at vælge hendes brug af ord, symboler og sætninger med omhu og selvfølgelig med et altruistisk motiv for øje. Alt i alt kan den teosofiske esoteriske doktrin siges at være tilknyttet til esoterisk Buddhisme. Men den baserer sig altså som nævnt ovenfor også på værker og en lære der daterer sig før Buddhismen eller udenfor det som almindeligvis ordret kendes som Buddhistisk Kanon. Yderligere, så det vides at H. P. Blavatsky udtalte, at Dzyan Stanzas baserer sig på et værk, som er af vældig ædle og langt ældre en Buddhismens begyndelse. Dette samlede værk, som H. P. Blavatsky kun fremlagde dele af, eftersøges som sagt den dag i dag af flere teosoffer. E. Havde H. P. Blavatsky ikke et heftigt temperament?: Spørgsmålet kunne også være hvordan ser en fremtrædende Chela og Agent for Mestrene ud? - Svaret er ikke umiddelbart det som mange formoder. I de teosofiske tekster fremstilles Mestrene som meget ophøjede personer med stil og viis adfærd. Men af og til også som travle personer, der ikke altid er klar over om deres Chelaer laver fejl, når de f.eks. dikterer et Mahatma brev til en teosof. (Se f.eks. Mahatma Brev nr. 49, 1881 - "Mahatma Letters" by Trevor A. Barker). Det er yderligere også klart, at H. P. Blavatsky's adfærd fra tid til anden var besynderlig, når man tænker på, at hun var en fremtrædende Chela og Agent for Mestrene. Dette kan forklares som følger. Når, en fremtrædende Chela eller indviet udviser det vi kan kalde besynderlig adfærd eller det som nogle ville kalde urent trav, så kan det skyldes, at disse Indviede opererer efter andre kriterier end den uindviede, den intellektuelle, eller selvretfærdige farisæere. H. P. Blavatsky blev f.eks. tillagt et heftigt temperament og andre påståede former for ikke åndelig adfærd. Årsagen til dette kan ofte ligge i, at en fremtræden Chela på grund af sin åndelige viden og visdom er nødt til at handle sådan som dets i sandhed medfølende hjerte byder det. - Det indebærer, at handle i forhold til omstændighederne, tid, sted, og mennesker. For den Indviede opererer efter læren om DESIGN og UDMÅLING, og til dels også efter sin Viden om karmiske behov for de enkelte menneskers inkarnationer. Den adfærd som lægges for dagen sker som oftest ud fra en større helheds betragtning af omstændigheder og med velberåd hu i forhold til de involverede til stede værende personer eller "personligheder", som nogle gange mener sig klogere og meget viise. For den Indviede Chela kan omtrent aldrig tillade sig at undervise efter kun én metode, men er således nødt til ikke at bibeholde én personligheds karakteristika hele livet igennem, og dette til stor forbavselse for nogle af Chelaens interesserede kommentatorer eller tilhørere. For den fremtrædne Chela tænker på at 'Du kan kun undervise efter den metode, der er indikeret for hver enkelt elev, og du kan være nødt til at undervise ham eller hende på en måde, der synes usandsynlig for ham eller hende.' - 'Eller som det siges, der er en tid, et sted og visse sammenhænge. Ifølge disse vil vi undervise. Når det er tid at være seriøs, så vil vi være seriøse. Når det er tid til at arbejde gennem, det som synes at være ordinære eller almindelige ting, så vil vi gøre dette.' (Taget fra Idries Shah's "Learning How to Learn".) Hvis en teosof på noget tidspunkt antager og formoder, at fordi en ærværdig adfærd er at højagte, og tror at man som fremtræden Chela så bliver nødt til at optræde som ærværdig hele tiden, så tager denne teosof frygtelig fejl. Den fremtrædne Chela og Indviede opererer efter metoder, som er ikke-linære. Dette indebærer også den enkeltes temperament og ydre fremtoning kan svinge alt efter behov, men ikke som den uvidende uden kontrol og ikke uden medfølende skelneevne. Og dette overrasker med sikkerhed mange. Den som de fleste anser for at være en Indviet er det ofte ikke. Men ofte snarere en slags (velmenende) 'bedrager', som ikke underviser efter læren om DESIGN og UDMÅLING, som er nævnt tidligere i denne artikel eller lille bog. 8. Visse senere teosofiske gruppers holdning til H. P. Blavatsky. De mange teosofiske arkiver og senere arkiver hos forgreninger af The Theosophical Society og/eller H. P. Blavatskys lære bugner med information om at H. P. Blavatsky var et sand åndelig person og IKKE den fupmager som mange sensationssøgende, profitsøgende, overfladisk tænkende og læsende mennesker, og folk der ynder at svælge i sladderspalte-journalistik nærmest begærligt ønsker det. Der findes indlæg i tidsskrifter fra flere forskellige forgreninger indenfor teosofien. Der findes mange gulnede breve om sagen af både teosoffer og helt almindelige mennesker. Alt dette kan du selv verificere ved at sætte dig behørigt ind i sagen. Annie Besant, C. W. Leadbeater og til dels J. Krishnamurti repræsenterer ifølge mange æraen efter H. P. Blavatsky's bortgang fra vores fysiske verden. Både Annie Besant og C. W. Leadbeater udtrykte både på skrift og i tale ofte H. P. Blavatsky i positive vendinger. J. Krishnamurti nævnte at han ikke kendte H. P. Blavatsky's lære, og henviste til en lære uden bøger, tilsyneladende uden at forstå at bøger kunne være vigtige som forberedelse til åndeligt arbejde uden bøger. Han læste jo selv bøger som ung. (Verbatim Reports of Talks and Answers to Questions by Krishnamurti Auckland, New Zealand 1934). Og den lære de fremførte rummer også mange gode elementer af det vi kalder teosofiens lære som den blev givet ved H. P. Blavatsky. Men, deres lære rummer også vigtige fejl i forhold her til. Desuden begik alle tre visse vigtige fejl som skader eller hæmmer The Theosophical Society og udbredelsen af teosofiens oprindelige ide og ikke-sekteriske lære meget, og mere indirekte folks opfattelse af H. P. Blavatskys lære. Det samme gælder Alice A. Bailey bøgerne, som er så populære i Danmark og som anerkender, at H. P. Blavatsky var en sand åndelig tjener og ikke en fupmager. Nogle af problemerne ved Alice A. Bailey's lære har jeg omtalt i andre artikler. Alle disse her nævnte forhold er imidlertid mine egne private opfattelser, som jeg begrunder forskellige steder i mine artikler og skrifter. Yderligere så bør det nævnes, at Teosofferne har selv gennem de sidste 125 år med jævne mellemrum søgt at fortælle de interesserede læsere og offentligheden om blandt andet SPRs, Fru Coulombs og andres uretfærdige behandling af H. P. Blavatsky. At SPR først ca. 100 år senere indrømmer sin skyld skal vel mere ses i forhold til menneskets intellektuelle stade i vores nutid. Mange anså f.eks. i 1880'erne H. P. Blavatsky's lære om Tibet og hendes mange mærkelige buddhistiske udtryk for at være frit opfundne. I dag ved videnskaben at hun faktisk var nærmere sandheden end det modsatte i forbindelse med at beskrive den Tibetanske Buddhisme. Man bør huske på, at H. P. Blavatsky havde nysgerrige beundrere blandt mange højtstående politikere, videnskabsfolk og embedsfolk i hendes tid. Dette kan ses af mange senere efterladte dagbøger og breve hos de mest forskellige mennesker. Både fra Indien, England, Tyskland, Frankrig og andre steder. Der er dokumentation nok til at fortælle, at H. P. Blavatsky gjorde et mere end normalt indtryk på de fleste mennesker hun mødte. Hendes umådelige viden om utroligt mange ting synes der ikke at være nogen tvivl om. Foretag blot et nærstudium af sagen og du vil meget sikkert se tingene på en anden måde. Men måske jeg har overset noget? Blandt akademikere. Selv så akademisk betragtet kompetente forfattere som K. Paul Johnson, Alvin Boyd Kuhn og Gregory Tillett indrømmer så vidt vides officielt at H. P. Blavatsky var et specielt menneske med en personlighed eller intelligens ud over det normale gennemsnitsmenneskes. K. Paul Johnson er forfatter til den kontroversielle anti-teosofiske bog "The Masters Revealed: Madame Blavatsky and the Myth of the Great White Lodge", K. Paul Johnson, State University of New York Press, Albany, USA, 1994. - Gregory Tillett er blandt andet forfatter til den meget omtalte biografi om C. W. Leadbeater: "The Elder Brother", 1982, 337 sider. Denne bog foreligger i skrivende stund i en stærkt udvidet udgave/afhandling på over 1000 sider i alt på Internettet på Engelsk. Nogen har sagt at det er for sent at så at sige hvidvaske H. P. Blavatsky. Der til er der for mange skandaler og beskyldninger om urent trav og falsknerier. Men, der til siger vi, at så længe alle anklagerne falder til jorden og så længe at der ikke foreligger nogen som helst reelle substantielle beviser overfor H. P. Blavatsky i forhold til de mange beskyldninger der har været rettet mod hende, så vil enhver teosof forsvare hendes gode navn og rygte. De som ønsker at tro på hendes fjender, de som hylder religiøs fanatisme, og som ser deres religiøse magtsyge smuldre er velkommen her til. Men ondsindede og egoistiske mennesker, og religiøse med økonomisk magt vil altid modarbejde det som afslører deres egne doktriner i deres nøgne falskhed. Sådanne grupper søger jo netop ikke sandheden sådan som teosofien gør med mottoet: "Der er ingen religion højere end sandheden". De søger løgnen, eller den kolde fordrejede sandhed, fanatismen og den overfladiske sladderspalte-journalistiks magt og lettroende sensationslystne mennesker. Og det er jo netop i sladderspalterne at teosofiens største fjender og opponenter helst ønsker at promenere, når vi ser bort fra de som bevæger sig rundt skjulte bag kulissen og fodrer deres officielle repræsentanter med det de ønsker at angribe teosofien med. Og årsagen til teosofiens lære og dermed også en af de toneangivende forfattere H. P. Blavatsky har fået så mange fjender har vi berørt i indledningen til denne artikel eller lille bog. (Se The Key to Theosophy, p. 271-272, 2. udgave 1890) Status. SPR har blot så at sige nulstillet Hodgson rapporten. Og det er status i dag. Men de som har læst den og som har læst Vernon Harrison's rapport anerkender som oftest at Hodgson's videnskabelige grundlag savner virkelig meget. Hodgson's rapport var med andre ord uden nogen værdi andet end at smide mudder efter H. P. Blavatsky's gode navn og rygte. Og læg mærke til at Inderne kunne lide hende. Men de Kristne dogmatiske farisæere og spiritisterne kunne ikke, fordi hun påviste vigtige falske elementer i deres lære. De som har undersøgt sagerne grundigt og videnskabeligt indrømmer, at hun sandelig var et ekstraordinært menneske. Hvordan har det mon lykkedes hende at lokke så mange velansete folk (videnskabsfolk, højtstående politikere, og embedsfolk) i hendes samtid til at anerkende spirituelle fænomener, og at H. P. Blavatsky eller at en af Mestrene havde udført (nogle) dem? Og hvad med alle de fænomener som skete mens hun var langt væk i en anden verdensdel? - I stedet for blot alene at afvise H. P. Blavatsky som en fupmager, så synes det åbenlyst at have større værdi at undersøge om der ikke skulle findes sådanne mestre, sådanne fænomener og som det mest centrale en visdomslære, der har eksisteret gennem alle tidsaldre. Men, jeg er fuldt ud klar over at nogen for alt i verden ønsker at H. P. Blavatsky var en løgner og bedrager. Hvorfor mon? Men, alt dette er blot min opfattelse og man har selvfølgelig al mulig ret til at mene noget andet på trods af at de historiske dokumentationer og de mange indicier som peger i den retning jeg har nævnt. Afslutning: For at afslutte alle de ovennævnte fremlægninger, så kan man sige, at det eneste H. P. Blavatsky blev afsløret i blandt de ovennævnte anklager var de useriøse sladderspalters underholdninger og ved en falsk og usand rapport. Det værste problem var at nogle af teosofiens medlemmer mistede interessen for teosofien på baggrund af dette, og hele ideen om en ærlig åben søgen efter sandheden om livets mysterium. Og nogle begyndte at nære mistro til H. P. Blavatsky uden at have reel belæg for det. Andre beskyldninger imod H. P. Blavatsky er der også. Men, jeg har af plads hensyn valgt at begrænse mig til de mest udbredte og mest omtalte. Men, især bogen "Madame Blavatsky's Baboon" af Peter Washington er fyldt med dem, som jeg ikke har nævnt. Mange af hans påstande er så fejlagtige og klart falske, at selv mange akademikere klogeligt går uden om den. Der findes på engelsk en meget korrekt kortfattet analyse af bogen med tilhørende korrigeringer af fejlagtige påstande. Se Kommentaren til: Madame Blavatsky's Baboon Jeg vil dog ikke påstå, at H. P. Blavatsky var uden fejl. Hun påpegede selv i efterladte breve, at hun begik fejl, og omtalte det i mere officielle artikler i tidsskrifter m.m. Men, disse fejl må anses for at være af en anden slags end ovennævnte fejlagtige påståede fejl. Måske lige bortset fra at hendes natur ifølge et af de mange breve fra Mester K. H. til teosoffen A. P. Sinnett klart siger, at hun var for beskeden og lettere uærlig om hendes egen fremstilling af okkulte fænomener. Dette skete imidlertid på grund af hendes impulsive naturs ønske om at hjælpe andre uden at være ubeskeden. Derfor blev hun skyldig i at "bedrage" andre ved i stedet flere gange at sige at det var hendes venner Mestrene som hjalp hende, når det var hende selv som udførte fænomener. (For nærmere se: The Mahatma Letters to A. P. Sinnett, no. 54.). Men, det flytter ikke sandheden om de mange ovennævnte falske eller fordomsfyldte angreb mod hendes person. De andre teosoffer som f.eks. især Annie Besant, C. W. Leadbeater og Alice A. Bailey beskæftiger jeg mig ikke direkte med i dette indlæg. Jeg regner langt de fleste af disse teosoffer for i et vist omfang at være mindre viise sammenlignet med H. P. Blavatsky. Man bør kende folk på deres frugter og ikke mængden af mudder andre kaster efter dem. Jeg bør tilføje, at jeg som skriver dette er ved mine fulde fem. Jeg mener ikke at jeg fejler noget. Jeg håber, at det ovennævnte er brugbart for læserne. Den enkelte læser er velkommen til at sende en e-mail til adressen, som er nævnt på denne hjemmeside, hvis der skulle være spørgsmål, uklarheder, forslag eller tanker man ønsker at dele om emnet i artiklen. |
Copyright © 2001 | M. Nymann - wisdomtheosophy@outlook.dk
|